Svar: Tynd mave - 8 mdr.
20. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Hvis børn generelt har problemer med tynd eller løs afføring, så er det en god idé at se på sammensætningen af barnets kost.
En meget løs, tynd afføring skyldes ofte at barnet får for mange fibre, frugt, saft eller juice. Derfor vil en kostomlægning hvor man giver færre fibre og mindre frugt, ofte hjælpe på problemet.
Med den alder jeres datter har, så er det forhåbentlig begrænset hvor meget juice og saft hun får :) men frugt og bær får hun ganske givet og også frugtmos. Det skal hun også have, frugt og bær skal indgå i en varieret kost, men altså ikke i meget store mængder.
Fibre får hun gennem brød og her er det vigtigt at vælge brød som ikke indeholder hele kerner. Da I skal igang med brødhapere nu, så vil det være rigtig godt med rugbrød uden hele kerner og så kan du bage f.eks. havregrynsboller som kan gives som mellemmåltid:
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Det er generelt vigtigt at hun får mad som hun kan tygge, hvis hun ikke kan tygge maden tilstrækkeligt kommer den ufordøjet igennem systemet og det kan også give tynd mave. Derfor er det fortsat vigtigt med grøntsagsmos (kogte grøntsager i stedet for råkost) og grød, da det er med til at holde maven igang naturligt og er noget som tarmene fordøjer fint.
Du kan også give hende lidt tykmælk, A38 (3,5%) eller neutral sødmælksyoghurt. Det kan også være med til at stabilisere maven og fra 9 måneders alderen kan komælk udgøre en lidt større del af hendes indtag.
Banan skulle efter sigende virke lidt forstoppende og også revne æbler er godt, så lidt tykmælk med moset banan og/eller revne æbler kan være en god idé.
Lidt lyst brød, kiks og lignende er også godt mod tynd mave.
Men ellers skal man naturligvis sikre sig at barnet ikke har en maveinfektion, får tynd mave fordi det ikke tåler visse fødevarer eller andet.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske