Svar: Urolig søvn og svøb
20. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Randi
Tak for dit brev :o)
Der er ingen tvivl om at du har masser af mælk til din dreng og at han stortrives med brystet. En gang imellem bliver han bare overtræt og har svært ved at samle sig om det at spise og her vælger du så at supplere med en flaske, han falder til ro og sover derefter godt. Det er helt fint, at du gør tingene på denne måde.
Jeg har på fornemmelsen at din dreng får forholdsvis store mængder mælk hos dig. Det må han gerne, det er helt fint, men det kan gøre at han har lidt svært ved nogle gange at kapere det og det kan være derfor, at han ofte sover meget uroligt. Maven, tarmsystemet arbejder på højtryk med at nedbryde mælken og det giver naturligt maveuro, især når han skal sove.
Det kan have noget at sige, hvordan han er til at bøvse. Nogle børn er rigtig gode til at komme af med luften og bøvser højlydt kort tid efter de har spist. For andre børn er det sværere og skal luften igennem som en prut, ja så giver det naturligt mere maveuro, end hvis de kan komme af med det i form af en bøvs.
Prøv at hjælpe din dreng med at bøvse godt efter måltiderne, sørg for at hans ryg holdes lige og at hans arme er let løftet. Lægger du ham op over skulderen for at bøvse, skal han så langt op at armene kan komme op over skulderen og ryggen er lige. Du kan give ham små lette klap og stryge ham blidt opad ryggen for at hjælpe luften den vej op og ud.
Du kan også cykle med hans ben og hjælpe ham med at bukke og strække benene for at sætte gang i maven. Du kan give ham lidt mavemassage, hvor du med to fingre masserer ham rundt om navlen i urets retning, små cirkelbevægelser, evt. med lidt olie eller lotion, så fingrene glider lettere.
Det hjælper også nogle gange at give ham et lunt bad, det kan få ham til at slappe af i maven og gøre ham rolig. Og du kan lægge ham på puslepuden uden ble og blæse lidt på numsen med en føntørrer, pas dog meget på at det ikke bliver for varmt.
En sut kan hjælpe, fordi den sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper både mælk og luft igennem systemet. Når du putter ham, kan det derfor være en rigtig god idé at du svøber ham og giver ham sut, evt. med en sutteklud, som kan være en stofble du trækker igennem suttens ring. Det at ligge med noget ved ansigtet minder lidt om at ligge ved brystet og det sammen med at være svøbt, kan være med til at give ham større ro.
Det er rigtigt, som lægen har sagt at små børn ofte bliver bedre og bedre til at optage maden og at man børn har mindre maveuro i 3-4 måneders alderen. Det kan derfor også sagtens gælde hos jer.
Med hensyn til svøb og hvorlænge man bruger dette, så vil de fleste børn ofte have glæde af at blive svøbt, så længe de ikke er begyndt at trille. Ligeså snart barnet begynder at bevæge sig mere fysisk, så vil barnet ofte også have behov for at finde en god liggestilling under søvn og skal naturligvis have lov til dette. Det varierer lidt fra barn til barn, men mange børn vil stadig i 3 måneders alderen have glæde af at blive svøbt. Stille og roligt vil man så løsne svøbet mere og mere og barnet lærer at sove godt puttet, men uden at være rigtig svøbt.
Børn på 4, 5, 6 måneder og mere vil ofte stadig have brug for at føle sig omsluttet, når de skal sove, men det kan være af en dyne eller af f.eks. en voksipose eller lignende. Det at være 'puttet' hjælper barnet til at koble fra overfor verden, lukke af for lyde og alle stimuli og således hjælpe barnet til ro.
De mindste børn har glæde af svøbet. Barnets moro-refleks er stadig meget aktiv og man kan se at barnet spjætter lige der, hvor det er ved at skifte søvnfase. Det kender du også fra dig selv, følelsen af at falde i et hul lige der hvor du er ved at falde i søvn, du spjætter og sover så videre. Små børn har det samme, men de sover ikke videre, de bliver forskrækket, græder og har svært ved at komme videre i søvnen. Her hjælper svøbet dem til at holde fysisk sammen på sig selv, så spjættet ikke bliver så voldsomt og så de bedre kan sove.
Når man svøber små børn skal man naturligvis altid være opmærksom på at barnet ikke får det for varmt. Af risiko for overophedning og dermed vuggedød, anbefales det at man ikke lader børn sove svøbt. Du bør derfor svøbe din dreng, når han skal sove og når han så sover godt, bør du stille og roligt lette på svøbet, så du sikrer dig at han ikke sover for varmt.
Du kan evt. læse bogen "Svøb dit barn", som du finder i min bogguide under 'sygdom, behandling og handicap'.
Om aftenen når han er ked af det, kan du prøve med nogle af ovenstående råd mod maveuro og se om det vil hjælpe. I kan evt. indføre at bade ham om aftenen og se om det vil give en større ro :)
Er han meget ked af det, så kan I også give ham lidt kogt vand, evt. med lidt sukker. Hvis han har meget mælk i maven og svært ved at kapere det, så kan lidt kogt sukkervand nogle gange hjælpe. Sukker virker smertestillende og kogt vand er lettere for tarmene at nedbryde end mælken, derfor virker det nogle gange beroligende. Det er ikke meget han skal have, højt 25 ml så det ikke tager pladsen væk fra den næringsrige mælk, men lidt kogt vand og så en sut, kan være en god idé.
Blandingsforholdet er 1 tsk. sukker i 100ml vand og I kan give det på en lille sprøjte i munden eller af en ske eller måske af en lille kop. I kan naturligvis også give det af flasken, da han er vant til at få denne :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, og giver lidt idé til hvordan I kommer videre. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske