Svar: Etablering af rytme - 2 mdr.
20. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Sonja
Tillykke med lillebror, han lyder til at have det godt :)
Det er svært at skabe særlig meget fast rytme til et barn som er knap 2 måneder gammel. Børn i denne alder sover og er i det hele taget meget fleksible og derfor ligner den ene dag ikke den anden. Det ændrer sig i takt med at barnet bliver ældre, ofte især omkring 5-6 måneders alderen og når barnet begynder med skemad, vil man opleve at kunne regne lidt mere med barnets lure - hvis det er nogen trøst :)
Der er dog lidt du kan gøre og det er blandt andet at sørge for et fast putteritual. Det at blive puttet på samme måde dag og aften, med den samme klud, den samme sut, den samme sang, blive lagt i samme barnevogn, trille lidt osv. det giver genkendelighed og på sigt større ro. Det forbereder barnet på hvad der skal ske og barnet vil stille og roligt bedre kunne overgive sig til søvnen og sove godt.
Derudover kan du forsøge at arbejde på 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og du kan prøve at gå ud fra, at din dreng max er vågen 2 timer mellem hver lur, så skal han have mad og puttes igen.
Når han er vågen og aktiv skal du hjælpe ham med at bruge sig selv både fysisk og mentalt. Han skal pludres med, leges med, bæres rundt og kigge på verden, han skal kigge på dig, du skal synge for ham osv. Så skal han skiftes og så skal han have mad og du må gerne amme fra begge bryster mellem hver lur, så du starter med at amme ham fra den ene side, når han vågner af en lur, skifter ham osv. og så ammer du ham fra modsatte bryst inden du putter ham igen. Når han så vågner næste gang, så starter du der, hvor du sluttede sidst, lader ham spise godt og effektivt der, pludrer, skifter ham og tilbyder så modsatte bryst inden han atter puttes til at sove.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig til at få lidt mere rytme ind i hverdagen, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske