Svar: Svært med nok mælk
20. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Det er altid svært at vurdere hvor meget mælk barnet egentlig får, når man ammer. Men du må som udgangspunkt tro på at din dreng drikker det han har brug for, hvis du tilbyder ham. Det lyder også som om at han tager rigtig fint på i vægt, udvikler sig godt og har masser af overskud til at bruge sig selv både fysisk og mentalt - det lyder således ikke som om at han mangler noget :)
Som det er lige nu får han 2 flasker og 2 amninger og du har ret i at det umiddelbart ikke lyder af meget, men hvad vil du gøre? Hvis han afviser både bryst og flaske, så må du tro på at han får sit behov dækket og så må du, som du også gør, supplere ved at bruge mælk i maden og så sikre ham væske ved at give ham vand af kop.
Når din dreng sover fra 20-04.30, afbrudt af en enkelt amning kl. 23, så sover han igennem. At sove igennem i denne alder, svarer til at han kan sove 5-6 timer uden mælk og det er faktisk det han gør ... Derfor kan du ikke forvente at han kan sove mere om natten end han gør lige nu, men du kan naturligvis godt forsøge med en flaske mme inden midnat for at se om han på den vil sove bare en time mere - han skal dog stadig ammes tidlig morgen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos evt. med lidt mme på, som gammeldags frugtgrød med mælk, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at sidde med selv og gumle på, vand af kop.
Vand og puttes til middagslur ligesom nu ca 13.30
Eftermiddag 15-16: Flaske med mme og kan få lidt frisk frugt i hånden at sutte på
Powernapper evt. men mange begynder at kunne springe denne over i 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes igen brødskorper eller andet at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten, vil han ikke, så må han få mme af kop eller vand som nu.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover så til næste morgen tidlig (kl 05) uden mælk.
Du skal naturligvis medtænke at hans skemad ikke må være i så store portioner at han af den grund ikke har lyst til mælk. Det er bedre kun at give ham 1 dl. grød eller mos og så fylde efter med 100ml mælk end at give ham 2 dl. skemad og han så afviser bryst og flaske efterfølgende. Så hos jer, hænger problemerne måske sammen med at han får for store mængder mad og dermed fravælger mælken ...?
Jeg håber du kan bruge mine tanker og plan for dagen lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske