Svar: Længe oppe når det er weekend
20. juli 2009
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære K og J
De fleste børn vil så længe de er under 6 år gamle have behov for faste tider at stå op på og faste tider at komme i seng på. Drømmen om at man kan være fleksible i weekenden, vil de fleste børn ikke kunne leve op til, de har det bedst med faste tider, der forstyrrer deres indre ur mindst muligt.
At barnet en enkelt gang kommer sent i seng og sover længe bør dog ikke vælte hele rytmen og det kan sagtens tænkes, at jeres dreng ville have sovet lidt længere og stadig kunne puttes omkring kl. 20 om aftenen. Det kan ikke udelukkes. Det er mest, hvis man generelt skifter meget og ikke har faste tidspunkter for stå op og komme i seng, at det bliver problematisk.
Det er tidligt at komme i seng, når man er 4 år - kl. 18.30-19, men hvis han er træt allerede der og har brug for meget søvn eller hvis hverdagen starter meget tidligt, så er det rigtig godt at I putter ham i seng så tidligt. Sker det at I er i byen i weekenden og han så sover til kl. 9 næste dag, vil I måske skulle putte ham 19.30-20 søndag aften, men det vil også være helt okay i forhold til at komme i børnehave næste morgen :)
Det er jo altid en balance, han er jo også ved at nå en alder, hvor han naturligt synes det kan være dejligt at være med oppe om aftenen, især når man f.eks. er til fødselsdag og alle morer sig og har det rart, og det skal der naturligvis også være plads til. Men generelt har han bedst af faste tider, hvis man kun ser på hans søvn og indre ur.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske