Svar: Madplan og amning
20. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Det er dejligt at det går bedre med maden, det er vigtigt at din dreng netop nu, begynder at få meget mere varieret kost, fordi han lige nu har en naturligt lyst til at putte i munden. Jo mere forskelligt du kan give ham nu, jo bedre er det, jo mere forebygger det kræsenhed fremover :)
Det lyder som om at du fortsat ammer rigtig meget og din drengs indtag af mælk om natten, vil naturligt påvirke hans lyst til mad om dagen. Derfor er det vigtigt at du forsøger at springe natamningerne over.
Han vil have brug for ca 4 amninger i døgnet - 5 kan også accepteres, men ikke mere end det, da det skal være plads til anden mad ... Det vil normalt være passende at de 4 amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Med hensyn til groft moset mad, så har mange børn lidt svært ved at finde ud af dette. Derfor er det ofte en fordel at man bibeholder mos blendet og så giver mad i stykker ved siden af. På den måde lærer barnet at det der kommer med ske, skal bare synkes, det man får med fingrene eller på en gaffel, det skal tygges. Det vigtigste lige nu er at din dreng spiser og får sin grøntsagsmos, jo mere varieret jo bedre og vil han omkring 8 måneders alderen kunne begynde med små rugbrødshapsere, som du giver ham med fingrene. Put dem ind i siden af munden, så han starter med at tygge sammen om dem :)
Lige nu skal du altså ikke have fokus på konsistens, men snarere på smag og variation, så kommer 'mad med bid i' lidt senere.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden at sidde med selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Hvis du skønner at skemaden fylder for meget her, så kan du også vælge at amme ham om eftermiddagen i stedet for (det er derfor man nogle gange kan komme op på 5 amninger). Han kan forsat få lidt frugt om eftermiddagen.
Powernap springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Han må gerne få ris med lidt sovs, f.eks. 'boller i karry', han kan få indmaden af en frikadelle (kød eller fisk) moset i sin grøntsagsmos, han kan få lidt laks fra ovnen, lidt kødsovs eller anden sovs på sin mos - hvad I andre nu spiser. Tilbydes ved siden af sin mos mad i hånden at sidde med selv, gumle på. Det kan være brødskorper, kogte grøntsager osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se af denne plan er de ca 4 amninger dagligt fordelt ud over både dag, aften og tidlig morgen og i løbet af en lille månedstid kan du så begynde med lidt små rugbrødshapsere til frokost, ved siden af grøntsagsmosen som bibeholdes. Jeg håber du hermed har en idé til, hvordan du kommer videre :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske