Svar: Kostproblemer
20. juli 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det er vigtigt at Marcus fortsat for masser af mælk, hans mælkebehov og også væskebehov er stort og derfor er det vigtigt at skemaden stadig kun er små mængder - det er bedst for ham at få mælk.
Da han tilsyneladende er glad for skemad og nyder at få dette, så synes jeg det er okay at du giver ham det to gange dagligt. Men kun lidt - du kan give ham en ½ dl. grød to gange dagligt, det er bedre end 1 dl. på en gang. Du kan supplere og ændre lidt på smagen af grøden ved at bruge lidt frugtmos som topping, du kan på en ren risgrød også bruge f.eks. lidt gulerodsmos som topping og på den måde få ham stille og roligt igang med grøntsagsmos. Så kan han få grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
Sammen med skemaden skal han have vand af kop, men derudover skal han ammes. Hvis han ikke vil ammes, så skal han have flaske. Modermælkserstatning er det bedste alternativ til modermælk og kan han ikke lide det ene produkt, så må du forsøge med et andet. Jeg ved at mange forældre synes at HIPP modermælkserstatning smager lidt sødere end de andre typer og at børnene gerne vil have dette. Det er et forsøg værd, og så er det jo økologisk :)
Hvis det er flasken og ikke indholdet han protesterer over, så kan du evt. malke din egen mælk ud og give ham det på flaske. Det kan også være med til at øge din mælkemængde lidt og gøre, at han atter viser interesse i at spise af brystet om dagen.
Det er meget svært og også hårdt for dig, hvis du skal dække hans behov for mælk og væske om natten. Han har en alder lige nu, hvor han naturligt følger rigtig meget med i verden og meget let lader sig forstyrre. Prøv derfor om du kan lægge dig med ham i soveværelset for nedrullede gardiner, og am ham liggende i din seng, for at se om du så kan få ham til at spise. Altså bruge samme princip om dagen, som du lige nu bruger om natten - mælk om dagen er et must!
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes (flaske) og puttes til formiddagslur
Frokost 12: ½ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes (flaske) og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes (flaske)
Sover sin 3. lur
Aften 18.30: ½ dl. grød eller måske lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes (flaske) og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes. De fleste børn er omkring 6 måneder inden de kan undvære denne amning.
Det tager tid at komme igang med skemaden og det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede netop for at give plads til mælk efterfølgende. De to måltider skemad dagligt, som skitseret i denne plan kan du bibeholde til han er ca 6. måneder, heromkring kan han øges til 3 måltider. Igen gælder at det her er bedre at give ham 1 dl. x 3 dagligt i stedet for 1½ dl. x 2, netop for at give plads til mælkeindtag, men også for at give ham mere variation og dermed flere forskellige fødevarer, vitaminer, mineraler osv.
Der findes mange forskellige slags modermælkserstatning og du må prøve dig lidt frem, hvad han godt kan lide. Det kan være HIPP, NAN, Allomin eller Babymælk fra Arla. Det smager alt sammen forskelligt. Måske er du i mødregruppe og kan få smagsprøver fra de andre, så du ikke skal købe dig fattig i noget han ikke bryder sig om :)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske