Svar: Mad generelt, kræsenhed
20. juli 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Det er meget normalt at børn i 3-4 års alderen opfattes som kræsne, de vrænger på næsen og proklamerer "det kan jeg ikke lide...!" ofte til stor frustration for forældrene. I ved jo hvor vigtigt det er at hun spiser og forsøger derfor på bedste vis at få hende til det :)
Der ligger naturligvis her lidt grænseprøvning, det at lukke munden, vrænge af maden osv. påvirker jer jo og det mærker hun med det samme. Derfor skal I naturligvis fortælle hende, at hun skal tale pænt om maden, man skal ikke sige at "det ser ulækkert ud" eller lignende. Men I kan ikke tvinge hende til at spise.
Det betyder meget at der er en god stemning omkring bordet, det at spise skal forbindes med noget hyggeligt. Hvis I ser fjernsyn mens I spiser, så sluk evt. for det i en periode så I koncentrerer jeg om maden og hinanden. Tal om dagens oplevelser og tal ikke om noget der giver diskussioner eller skaber dårlig stemning. Giv jeres datter madro, lad hende få lidt af hvert på sin tallerken, stille ikke for mange spørgsmål til hvad hun vil have, men giv hende lidt af det hele og lad hende så gå igang. Spiser hun ikke noget særligt, så lad som ingen ting. Hvis hun glemmer at spise, fordi hun har travlt med at fortælle om dagen, så husk hende på, at hun lige skal spise lidt ind imellem.
Nyd maden, tal med hinanden om hvor dejlig en mad I har fået lavet, så hun ser og hører at I nyder det at spise og at det betyder noget, hvordan maden smager og er blevet tilberedt.
Accepter, at der er nogle ting, hun ikke bryder sig om. Det er helt okay, at hun ikke spiser bestemte fødevarer, men det er naturligt ikke i orden at hun rynker på næsen af det hele. Igen, - hvis I selv kritiserer maden, så lærer hun også hurtigt at gøre det samme, jeres holdning til maden betyder meget.
Børn kan sagtens have perioder, hvor de ikke spiser bestemte ting. Det kan være at barnet i en periode ikke vil have kartofler, i en anden periode ingen majs osv. Det er helt almindeligt og okay, så længe barnet spise andre fødevarer i samme fødevaregruppe, så betyder det ikke noget. Kartofler kan fint erstattes af lidt pasta, ris, eller måske et stykke brød og man kan også prøve at lave maden varieret. Hvis almindelige kogte kartofler ikke glider ned, så vil en bagt kartoffel, kartoffelmos eller kartoffelbåde måske gøre det.
Det betyder også ofte meget for børn at de kan se hvad de spiser. Børn i jeres datters alder vil ofte ikke spise mad der er 'snydt i dem' fordi det er indbagt i en tærte eller grøntsager puttet i en kødsovs. De har det tit bedst med at få maden serveret adskilt.
Når det er aftensmaden er der problemet, så hjælper det ofte også at give nogle af de samme ting til frokost. Hun kan til frokost sagtens spise rester fra aftensmaden, det kan være frikadeller, et kyllingelår, et pitabrød, en fiskefilet, kogte pastaskruer, et par kartoffelbåde osv. Får hun det til frokost, så behøver I ikke bekymre jer helt så meget omkring indtaget til aften.
Hvis hun dagen igennem spiser meget ensidigt og f.eks. kun vil have yoghurt morgen, middag og aften, så kan det være en god idé ikke at købe dette i en periode. I stedet må man så have andre sunde alternativer som hun kan få :)
Det er også vigtigt at I medtænker, hvad hun i løbet af dagen spiser og drikker af søde ting. Hvis hun drikker saft, spiser slik, kage eller lignende, så tager det naturligt pladsen og lysten væk til mere sufficient mad. Hun bør drikke vand og bør ikke få saft, slik, kage, kiks og sodavand. I stedet kan mellemmåltider være frugt, en havregrynsbolle eller meget gerne lidt grøntsager som kan gnaves. Mange børn er sultne omkring kl. 17, hvor vi ofte er igang med at skulle lave aftensmad. Det kan være en god idé at lave en lille skål med lidt gulerodsstave, agurkestave, ærter, majs, rød peberfrugt eller lignende som et 'før aftens måltid'. Glider der lidt ned der, så behøver I igen ikke være så bekymrede for hendes indtag til aftensmaden.
Det er ofte også en rigtig god idé at tage barnet med i køkkenet og lade hende være med til at lave maden. Hun kan sagtens være med til at skære grøntsager til salaten eller pynte den hjemmelavede pizza eller hvad I nu skal have. Jo mere hun selv deltager, jo sjovere bliver maden ofte også at spise.
Nogle gange hjælper det også at give maden navne "Prinsesse-ærter" eller "Mickey Mouse kartofler", en kartoffel kan godt have en facon der giver associationer til en figur jeres datter kender og 'den vil hun i hvert fald godt have ...'
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske