Brev:
Den kære søvn ... not
20. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Den kære søvn ... not
Hej Helen.
Vi har to skønne drenge. Den ældste er knap 4 år, den yngste 10½ måned (midt juli 2009). Vi har med begge drenge haft en del at "slås" med med hensyn til deres søvn. Vores store var kendt som "drengen, der aldrig sover" og led bl.a. af natteskræk fra han var 14 til 21 måneder. Han sover præcis som han skal nu.
Men hvis han var en prøvelse, så er den lille vist eksamen. For hold da fest, hvor sover han lidt. Groft sagt sover han ligesom han gjorde, da han var nyfødt, og så alligevel ikke... han sover endnu mindre. Vi har prøvet alt, vi kan komme i tanke om og mener forsvarligt, men intet synes at virke.
Jeg håber, du har det mirakuløse råd, der kan give os ro, tro og søvn. Vores ambition pt er IKKE at han sover fra 19-06 uden kny, men måske to eller tre rimelige stræk.
Lige nu ser det omtrent sådan her ud:
Om dagen sover han 1½-2½ time fordelt på 2-3 lure. Han sover i barnevogn. Om natten sover han fra ca. 19-22 med opvågninger hver halve time. Han får gerne lidt flaske (120 ml) klokken 22 og sover til ca. 02 med en enkelt gang klynken midtvejs. Derefter får han gerne lidt flaske igen (120 ml) og sover til 06 med lidt klynken midtvejs.
Vi har prøvet mange gange IKKE at give ham flaske, men så bliver han ved med at vågne med kortere og kortere interval resten af natten.
Han har ikke taget på og er kun vokset 2 cm de sidste to måneder, så vi er varsomme med at tage maden fra ham.
Jeg vil slet ikke nævne alle de ting, vi har prøvet, for det er lettere at lade være. Men pt. er det noget med ikke at vugge, ikke at synge, men at lægge ham, sige godnat, lade ham græde 1 minut, trøste, ae, gå ud, lade ham græde 2 min...dog kun op til 5 minutter. Det er bare SÅ svært klokken 02 om natten.
Kan du hjælpe?