Svar: Den kære søvn ... not
20. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Kære forældre
Det er altid lidt svært helt at gennemskue, hvad der sker, når man ikke kan være i situationen ... Men, jeg har dog en helt klar fornemmelse af, hvad det handler om hos jer og jeg vil meget gerne give jer mit bud :)
Du skriver at han ikke har taget så meget på og at I generelt er meget varsomme med at tage flasken fra ham. Du skriver også at han har mange opvågninger hver gang han sover, hvor han nogle gange får flaske og derefter så sover igen. Andre gange forsøger I at lulle ham til ro uden flaske, med mere eller mindre held ...
Jeg tænker at jeres dreng får for meget mælk og for lidt rigtig mad, så når han vågner gentagende gange under søvn, så er det fordi han er sulten. Jeg tænker derudover at jeres dreng har problemer med sine søvnassociationer og det vil jeg fortælle jer lidt om her:
Det er sådan at vi alle sammen har brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvn associationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvn associationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvn associationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Jeg tænker, at jeres dreng er afhængig af sin flaske for at kunne sove. Han forbinder det at falde i søvn med at få flaske og med at være i favn. Det er sådan han har lært at sove i de måneder han har levet. At I lige nu lyder til at forsøge at fjerne flasken inden putning og gå til og fra og lulle ham til ro - det er en måde at gøre det på. Men hvis flasken er det han savner, så får han jo ligesom ikke rigtig sat noget andet i stedet og når han gentagende gange vågner natten igennem, ja så får han ofte flasken igen ...
Hvordan man griber det an er forskelligt. Nogen vælger at tage en kold tyrker og holde hårdt mod hårdt og stoppe med flaske fra den ene dag til den anden. Da han ikke er ældre end han er, så har han dog fortsat også behov for flaske - han har brug for at få 2 flasker dagligt og derfor må man forsøge med lidt blidere metoder.
Det er vigtigt at han ikke længere for flasken til han sover. Han skal have sin flaske, men han skal ikke falde i søvn med den i munden. Han skal sove uden flaske om dagen og om aftenen skal han have den inden sengetid, men ikke falde i søvn med den.
Det er altså vigtigt at I dagen igennem, arbejder på at lære ham at sove med noget andet end flaske. Måske gør han allerede det, måske har han en sutteklud eller andet og det er fint, så kan I overføre dette til om aftenen og natten. Han skal derudover kun sove 2 gange dagligt. Det er meget vigtigt at han ikke sover efter klokken 16.
Ved at lære ham at sove uden mælk om dagen, kan I også bedre lære ham det aften og nat. Han skal som sagt stadig have flasken om aftenen inden han skal sove, flasken skal bruges til at give ham ro og hjælpe ham med at overgive sig til søvnen, men det er vigtigt at du forsøger at putte ham i seng lige inden han falder i søvn, så han registrerer hvor han lægges, forbinder det sted med at sove og så flasken erstattes af en putteklud, bamse, lidt kærtegn, beroligende ord eller lignende, så det på sigt er netop disse ting han falder i søvn ved og på sigt helt kan undvære sin flaske og afhængigheden af jer.
Så hos jer handler det altså om at give jeres dreng nye søvnassociationer, så han ikke er afhængig af jeres fysiske kontakt og tilstedeværelse for at kunne komme videre i søvnen om natten.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng må således gerne vågne lidt op natten igennem. Hver gang han skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen.
Til sidst vil jeg lige sende jer en plan for dagen, som den kan se ud til en dreng på 10 måneder:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, ½ banan, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover måske kun 45 minutter
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, godt kogte pastaskruer, kartoffelbåde, frikadelle eller lignende. Suppleres gerne med grøntsagmos, hjemmelavet eller fra glas, vand af kop.
Middagslur, puttes ca kl. 13.30, sover kun 1½ time
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost ½ banan eller anden frisk frugt, lidt tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Skal ikke sove om eftermiddagen
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad der smager af noget og mad som I andre spiser - Igen meget gerne både mad i stykker og suppleret med mos - frikadeller kan gives i stykker, kartoflerne kan moses med lidt sovs. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid
Flaske og puttes til natten i egen seng 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske gives mere eller mindre i søvne og han sover i egen seng til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående giver jer en idé om hvad der foregår hos jer og at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske