Brev:
Mad, mad og atter madfrustation
20. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Mad, mad og atter madfrustation
Kære Helen
Dejlig du igen er tilbage på brevkassen efter en forhåbenlig dejlig ferie - hvad skulle os mødre dog gøre uden denne fantastiske hjemmeside og dine gode råd :-)
Vores datter er nu blevet 10,5 mdr. og kravler rundt i hele huset og er meget aktiv, nysgerrig og selvstændig. Hun fik sit "gode" humør tilbage, da hun endelig lærte og komme frem i verden og er igen blevet god til og sidde og lege med legetøjet selv osv... nu er næste frustation så, at hun gerne vil begynde og rejse sig op af møblerne og det kan hun ikke helt på nuværende tidspunkt, men det kommer jo inden vi ser os om.
Nå, nu til det jeg egentlig har brug for et råd til. Vi er gået lidt i hårdknude ang. måltiderne mv. Hun nægter nu og få mad på sin ske ved alle måltider - hun vil have alt mad i stykker foran sig som hun så meget fint tager og putter i munden (rigtig god til pincetgreb og finmotorik) - problemer er at jeg er lidt bange for om hun nok mad på den måde, og der er jo mange ting som ikke "egner" sig og blive skåret ud i fingernemme størrelser - og det begrænser jo udvalget så det falder ofte på kartofler, grøntsager og noget kød/fisk .... hun kan også kende forskel på hvad der er hvad og spiser altid kødet først :-)
Vi har nogle aftener i træk været nødt til og ty til rugbrød med forskelligt pålæg - men det er jo også en dårlig vane og komme ind i - omvendt er det vigtigste at hun får noget mad og hvis det er rugbrød hun spiser.. tja så er det vel det lige nu ?! Men hun har jo brug for at spise varieret, men hun mestrer på ingen måde heller og sidde selv med en ske, den leger hun bare med.
Har også læst en del af dine andre besvarelser her på brevkassen og vi har prøvet alt og imødekomme hende, givet hende f.eks et stykke brød og den ene hånd, en ske eller andet - ligemeget hjælper det. Vi prøver ikke og holde øje med hende og snakker sammen og har en god stemning ved bordet. Hun hygger sig også og smiler og griner....!
Er det noget som er "klassisk" for hendes alderstrin og hvordan kommer vi videre i den store madpyramide. Vi spiser selv meget alsidigt, men sjælden brun sovs og i den stil.
Hvad er næste skridt, hvonår mestrer hun selv og begynde og forstå det med ske, gaffel osv ?
Håber virkelig du kan give et god råd da vi er kørt helt fast i dette og rugbrøds+brød hapsere med forskelligt pålæg holder jo ikke i længden :-)
Hun trives i vuggestuen - selvom hun er den mindste på stuen :-) De siger også dernede at hun helt klar er bedst til mad hun selv kan spise.
Pu-ha det blev et lagt brev - glæder mig som altid til og høre fra dig.
Hilsner en rigtig glad mor