Svar: Mad, mad og atter madfrustation
20. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Kære rigtig glade mor
- dejligt at glade mødre også findes ... :o)
Det er helt normalt at børn i 10 måneders alderen begynder at lukke munden for skeen og tydeligt markerer at de vil spise selv. Det handler om at jeres datter på den måde viser jer sin spirende selvstændighed og I ser det også, når hun protesterer over at ligge på puslebordet og få skiftet ble, eller når hun hiver strømper eller tøj af, hun vil ikke have det på, hun vil bestemme selv.
Det er rigtig godt, at I giver hende mad i stykker og de fleste fødevarer kan spises på denne måde. Hun har naturligvis forsat glæde af at få lidt grød og grøntsagsmos en gang imellem, især fordi I kan energiberige det lettere og så giver det også en god mæthed og sikrer hendes energibehov. Men I kan jo ikke tvinge hende til skemad, så det er fint at give hende en lille pause og om 7-14 dage, så vil hun måske gerne starte morgenen eller slutte dagen med lidt grød.
Nogle gange handler det også om at hun gerne vil have lidt nyt på ske, det kan f.eks. være en idé at give hende lidt tykmælk, neutral yoghurt eller lignende med frugtmos, banan, revne æbler, rugbrødsdrys, müsli (uden honning og chokolade) osv. ligesom hun om aftenen inden sengetid kan få en portion frugtgrød med mælk, så I er sikre på at hunikke går sulten i seng. Frugtgrød med mælk er sødt og glider let ned og så fås der jo forskellige farver (jordbærgrød, abrikosgrød, æblegrød) som gør det virker spændende og lækkert.
Du skal være opmærksom på at grøntsagsmos fint kan bruges som smørbart pålæg og at du på den måde godt kan få lidt mere mos i hende. Du kan lave mosen selv, men du kan i princippet også bruge lidt mos fra glas. Du kan også skjule gulerod, spinat og lignende i hjemmebagte boller og på den måde give hende lidt mere variation. Protein kan hun også få via hårdkogt æg en gang imellem og du kan give hende rejer, muslinger, stykker af fiskefrikadelle, fiskefilet osv. for at få f.eks. mere fisk i hende.
Der sker absolut ikke noget ved at hun om aftenen en gang imellem suppleres med lidt rugbrød, det er helt fint. Men ellers er det ofte en god idé at give hende lidt sovs, dressing eller lignende, som får maden til at smage af mere. Så selvom I normalt ikke spiser særlig meget af dette, så kan de lidt gammeldagsretter være rigtig gode til denne alder. F.eks. kartoffelmos med millionbøf kan godt være et hit - også selvom det skal spises med ske :)
Hun er for lille til at spise med ske selv, de fleste børn er omkring 16 måneder inden de mestrer dette. Men hun vil godt kunne spise med en gaffel og det kan også være en måde at få mere og anden mad i hende på. Simpelthen fordi det er en ny måde at spise på. Kartofler moset med lidt sovs kan godt sidde fast på en gaffel og så glider der måske lidt mere ned :)
Så ja, det er aldersmæssigt helt normalt at lukke munden for skeen og det handler om at jeres datter lige nu viser jer sin spirende selvstændighed mere tydeligt end før.
Jeg håber at mit svar giver jer lidt ro og samtidig viser, hvordan I kan komme lidt videre :o) Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske