Svar: Nan 3
20. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Kære glade mor
Man anbefaler normalt at børn tilbydes ca. 400ml mme dagligt til de er 12 måneder gamle, fordi det sikrer dem jern nok. Det gælder uanset om man giver den ene eller anden type mme.
Indholdet af jern er en lille smule højere i NAN 3 end i NAN 2. Hvor NAN 2 indeholder 0,8 mg/100ml så indeholder NAN 3 1,1 mg/100ml.
NAN 3 er en tilskudsblanding, hvor NAN 2 er en modermælkserstatning. Det betyder at NAN 2 kan børn leve udelukkende af, men NAN 3 gives som tilskud til anden mad. Både NAN 3 og NAN 2 indeholder de polyumættede fedtsyrer Omega-3 DHA og Omega-6 AA/ARA og så indeholder de begge mindre protein og salt end komælk gør.
Det er også sådan at NAN 2 og 3 er lavet på rapsolie, altså på vegetabilsk olie i stedet for animalsk olie, som man jo finder i sødmælk. Det lægger man stor vægt på andre steder i Europa, fordi man flere steder anbefaler at man ikke giver børn under 12 måneder komælk. Det er helt specielt for DK at vi anbefaler sødmælk til børn under 12 måneder og letmælk efter 12 måneder.
Så I mange lande er NAN 3 en rigtig god erstatning i 9-12 måneders alderen, hvor man ikke giver børn komælk. Man kan sige at behovet for en sådan erstatning i DK ikke er så stort, fordi vores retningslinier i DK er anderledes, men da Nestle som producerer NAN er en international virksomhed, så fås det produkt altså også i DK.
Det er helt fint at I giver jeres datter NAN 3, hun bør dog i praksis fortsat få 2 flasker dagligt ... MEN, da hun nu sover igennem om natten og er så gammel som hun er, så er jeg enig med jer i, at det umiddelbart er fint at lade hende nøjes med den ene flaske. I kan så i stedet vælge at bruge mme i grøden, som hun får om morgenen (når hun altså ikke lukker munden for skeen ... :o)) eller give hende lidt mme af en kop.
Jeg tænker også at det er godt at hun er glad for kød, herigennem får hun jo også lidt jern ... Og ellers er alternativet jo at give hende lidt jerntilskud indtil hun bliver 12 måneder gammel.
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske