Brev:
Ligge på maven - hvornår?
21. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Ligge på maven - hvornår?
Hejsa
Jeg har født min datter for 8 uger siden og hun er født 3 uger for tidligt. Men hun trives godt. Vejede 2340 gr ved fødslen og nu 4300 ;)
Mit spørgsmål er hvor længe og hvornår de skal ligge på maven. Alle steder hvor man læser står der at de skal ligge så meget på maven som muligt.
Hendes døgnrytme har været fast siden fødslen. Hun sover gerne 3 timer ca - er vågen ca 1 time hvor hun starter med at få 90 ml modermælkserstatning, bagefter en tør numse og så hygger vi resten af tiden. Hun bliver noget utilfreds hvis ikk hun får flasken lige når hun vågner.
Derefter sover hun så igen 3 timer osv indtil hun kl 23-24 får en flaske mere og så har hun de sidste 3 dage sovet igennem 6½ time om natten.
Hvor tidligt begynder de at være stive i kroppen, altså holde hovedet næsten selv og være meget stiv i benene?
Lille Liv er nemlig så dygtig at hun kan holde hovedet selv næsten og hendes ben er meget stive, så stive at når man rejser hende op står hun nærmest selv i 15 sek.
Vi har ikke brugt så meget at ligge hende på maven, fordi hun nemt bliver utilfreds og jeg syns det er lidt svært at vide hvad tidspunkt der er bedst, da hun jo spiser først, og jeg ikke kunne forestille mig det er behageligt at ligge på maven og forsøge at "kravle" efter et måltid. Men de gange hun har lagt på maven rejser hun selv hovedet fra underlaget og drejer det. Det samme gør hun når hun sover. Der vender og drejer hun selv hovedet som hun har lyst og har gjort det næsten siden start.
Jeg syns jo hun er så dygtig så vil lige høre dig hvornår det er normalt at børn gør/kan disse ting og hvornår du vil mene det er bedst og hvor længe de skal ligge på maven?
Med hensyn til hvor meget de skal spise så spiser hun ca 6-7 flasker af 90 ml, men når jeg regner ud så svare det ikk til 1/6 af hendes vægt. Men hun tager stadig flot på. Er det noget der har betydning så?
Hilsner Lise