Svar: Ligge på maven - hvornår?
21. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Lise
Tillykke med den lille pige, det lyder som om at alt går rigtig fint hos jer, trods det at hun kom et par uger før beregnet :)
Det er vigtigt at børn ligger på maven fordi det er i maveliggende stilling at de får styrke i nakke og ryg. Det er fra maveliggende stilling at de bliver stærke nok til at kunne sidde, og det er fra maveliggende stilling at de lærer at krybe og senere kravle. Samtidig sover børn jo på ryggen i dag og for at sikre at barnet ikke får problemer med fladt baghoved, vil det være rigtig godt, at barnet er på maven, når det er vågent og aktivt. Det er kun i maveliggende stilling, at der ikke er noget pres på barnets hoved, som jo tager facon efter, hvordan barnet ligger ...
Så din datter bør lægges på maven, når hun er vågen og aktiv. Du bør udnytte tiden på puslepuden, hvis du har mulighed for det, så hæng et spejl op, så hun kan ligge og kigge på sig selv og øve sig i at løfte sig op. Du bør også lade hende ligge på maven hos dig, du bør bære hende rundt på maven, hvor hun f.eks. ligger med sin mave på din underarm og du bør lægge hende på maven hen over dine lår, når du sidder med hende.
Hun kan også ligge på maven på gulvet på et tæppe, evt. med en lille pude under brystkassen, så hun bliver løftet lidt op fra gulvet. Det vil være rigtig fint at du nu begynder at lægge hende på maven hver dag og at du gør det til en vane, at hun altid starter på maven, når du lægger hende fra dig og hun er vågen og når hun så bliver træt og ikke orker det mere, så vender du hende naturligvis om. På den måde ligger hun alligevel et par minutter på maven mange gange om dagen og det tæller med :)
Naturligvis skal du ikke lægge hende på maven lige når hun har tømt en flaske, prøv ½ time efter og se om det så ikke går fint.
Det er de første måneder (0-3) måneder at børn stille og roligt begynder at strække sig ud, fra at være helt spæde og 'sammenkrøllede', begynder de at bevæge sig mere og arme og ben strækkes mere og mere. Barnet bliver også dygtigere til at holde sit hoved og de fleste spæde børn, vil naturligt have kræfter til at dreje deres hoved eller løfte det kortvarigt op fra underlaget, når de ligger på maven. Det kan man se for tidligt fødte børn gøre allerede mens de ligger i kuvøse :o)
Men stille og roligt bliver barnet naturligvis dygtigere og dygtigere til at holde sit hoved og bevæge det mere og mere bevidst. Du vil sikkert kunne se, at din datter nu begynder at kunne holde sit hoved i en fast stilling og kigge på dig, når du pusler hende. Fra at kunne vende hovedet, når hun ligger på maven, så vil hendes hovedkontrol udvikles og omkring 3 måneders alderen vil hun begynde at kunne kigge sig omkring.
Du vil også se at hun begynder at smile bevidst, hendes øjenkontakt bliver bedre og bedre, hun begynder at pludre mere og mere bevidst til dig og stille og roligt begynder I at kunne indgå i en dialog. Det oplever du sandsynligvis nu :)
Det er således normalt at hun nu begynder at strække sine ben og får lidt mere styrke i dem og du må meget gerne cykle med hendes ben og hjælpe hende med at bevæge dem og bruge dem lidt. Du kan også hjælpe hende ved at bukke og strække benene lidt, især når hun har afføring eller skal af med lidt luft, det vil være rart for hende.
Med hensyn til indtag af mad, så lyder det ganske rigtigt som om at hun spiser lidt mindre end sit udregnede behov. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne komme lidt ekstra mælk i flasken, forsøge at give hende lidt mere og se om hun nogle gange så tager lidt ekstra. Hvis hun konsekvent stopper ved 90ml og i øvrigt tager på og trives, så må du tro på at hun får hvad hun har behov for. Dog vil indtaget naturligt skulle stige i takt med at hun bliver ældre og det er generelt en god idé at tilbyde barnet ekstra, så flasken ikke tømmes helt hver gang.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske