Svar: Vil ikke sove i sin egen seng - 16 mdr.
21. juli 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Johanne
Netop nu hvor jeres datter er 16 måneder, begynder hun at kunne forholde sig til at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Tidligere har hun ikke forstået dette, hun har ikke kunne forstå hvor I blev af, når I gik og hun har ikke vidst, at I var lige inde i stuen, på den anden side af væggen. Derfor har det naturligt været utrygt for hende, når I har lagt hende i sengen og er gået - for hun har følt sig forladt og alene. I jeres seng har hun naturligt derfor også følt sig mere tryg.
Der er ingen tvivl om at det handler om at I skal have gjort jeres datter tryg ved sit værelse og tryg ved sin seng og det er meget fint at arbejde på dette nu - især fordi hun naturligt i 18-20 måneders alderen ofte vil komme ind i en periode, hvor hun drømmer mere, sover mere uroligt og vil være mere kontaktsøgende og har I fået skabt gode vaner inden denne periode, kommer I lettere igennem den :)
I forhold til hende seng, så lyder det som om at hun er ked af denne, eller at hun forbinder den med noget mindre rart. Det er svært at sige hvorfor, måske har hun følt sig 'fanget' i sengen på et tidpunkt, har grædt, haft brug for jer, men har ikke kunne få fat på jer ...? Det er dog drastisk at købe en ny seng, det behøver I ikke at gøre. Jeg vil i stedet foreslå jer at I bruger en madras på gulvet og lærer hende at sove på den i eget værelse. I kan og bør sidde ved siden af hende, læse en historie, hun kan mærke jeres fysiske kontakt, I kan røre ved hende, nusse hendes tæer, holde hende i hånden osv. og hun kan derved lære at falde trygt til ro på sit værelse, vel vidende at I er der, passer på hende.
Stille og roligt i takt med at hun bliver tryg ved at skulle sove på sit værelse, kan I så begynde at gå til og fra eller hvad metode der nu viser sig hensigtsmæssig, det kan vi se på senere hen :) Men lige nu er det vigtigste at gøre hende tryg ved at sove der, og her ser jeg en madras på gulvet som en god midlertidlig løsning.
I skal naturligvis være sikre på at hun er træt nok til at sove, når hun kommer i seng og derfor er det vigtigt at I ikke putter hende alt for tidligt og også vigtigt at hun ikke sover for lang en middagslur - max 2 timers lur midt på dagen, lad hende sove mellem 12-14 og put hende så kl. ca 20.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske