Brev:
Ud af tremmesengen
21. juli 2009
Alder:
22 mdr.
Ud af tremmesengen
Kære Helen,
Så er det tiden for et råd igen.
Nikolaj er nu 22 mdr. og i de sidste 2 mdr. har han været stort set umulig at putte. Det startede efter at vi ændrede lidt på hans aftenritual. Vi fjernede den flaske der plejede at få ham til at slappe af og næsten falde i søvn. Før kunne vi give ham flaske og putte ham, hvorefter han sov. Denne søvnassociation har han haft lige siden han blev født, så det er ikke så underligt at han er forvirret.
Vi bruger præcis samme optakt som vi altid har gjort. Han kommer i bad, vi hygger lidt og tager nattøj på, men i stedet for flasken, læser vi nu en historie og så putter vi ham. Så starter balladen – han vender og drejer sig, snakker og griner osv. Bliver ikke sur, men laver bare ballade og larm. Vi har hidtil siddet hos ham og det er altså ret træls at bruge 1 time på hver aften.
I går klatrede han så over sin tremmeseng for første gang, så nu har vi tænkt at tage den ene side af, så han kommer til at ligge i åben seng, men vi er ret bekymret for at han så vil stå op og bliver endnu mere speedet. Så bliver vi nød til at sidde op og ned af ham til at lægger sig og det kan godt tage lang tid.
Det skal siges at han er en drillepind på den gode måde. Har rigtig et rigtig godt humør og elsker at udfordre os. Både min mand og jeg kan også godt lide at bruge humoren i mange situationer, det synes vi ofte man kommer længst med i stedet for at blive sur, så han har det ikke fra fremmede. Han er en rigtig sød dreng om dagen og sover fint til middag i sin barnevogn i ca. 1½ time. Vi står op kl. 6.30 og vi putter ham kl. ca. 20.
Har du et par gode råd til hvordan vi kommer ud af den onde cirkel omkring putning? Vi har tænkt på at sætte os lige udenfor værelset med en bog og bare bliver dér, men nu hvor han kravler ud af sengen, så er det nok ikke så smart.
Tak for en god brevkasse.
Kærlig hilsen
KB