Svar: Ud af tremmesengen
21. juli 2009
Alder:
22 mdr.
Kære KB
Af hensyn til sikkerheden vil det være rigtig godt, hvis I kunne fjerne siden af tremmesengen, så han nu får en mere åben seng at sove i. Du har ret i at det naturligvis kan medføre at han så gentagende gange stiger ud af sengen, men så må I tage ham i hånden og følge ham tilbage igen og igen, så han tilsidst forstår, at det er sengen han skal ligge i og det er sengetid nu :)
Man kan godt sætte sig uden for værelset og læse en bog, men der er altid den risiko ved denne metode, at barnet bliver urolig over at man sidder der. Hvad venter man på, hvorfor taler mor og far ikke til mig, hvorfor reagerer de ikke på de krumspring jeg laver ...?
Derfor anbefaler jeg at man i stedet holder sig i nærheden, er enten på værelset eller lige uden for, så barnet stadig kan se en og så laver man noget praktisk. Det kan være at stryge tøj eller lægge vasketøj sammen. Nogle stille og monotone ting, som gør at jeres dreng kan se, at I rent faktisk laver noget, I sidder ikke bare og venter på at han sover. Og også så han kan se at det der foregår når han skal sove, faktisk er ret kedeligt.
Samtidig giver det jer mulighed for at berolige ham verbalt og fortælle ham, hvad I vil have ham til "Mor er lige her, læg dig ned skat, du skal sove nu, læg dig ned .." og det at han selv begynder at lægge sig ned i sin seng, har stor betydning for at han begynder at få forstå at det netop er sengetid og ikke legetid nu.
Når I har gjort sådan I nogle dage og han har fundet ud af at sengetid ikke er lig underholdning, så kan I begynde at gå lidt frem og tilbage og må så se hvordan han reagerer - men lige nu er det vigtigt at I forsøger at vise ham at det er nu han skal sove og ikke lege!
I kan overveje om han lige nu skal have lov til at få en kop mælk og måske en banan som substitut for flasken, han naturligt ikke skal have mere. Men det at få lidt mælk og banan kan virke lidt beroligende og godt gøre, at han atter slapper lidt af. Det kan godt i en periode være en del af putteritualet stadigvæk.
Jeg håber I kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske