Svar: Sovetider i løbet af dagen
21. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lobo
Det er sådan, at vi har behov for en vis mængde søvn på et døgn og vores søvnbehov ændrer sig stille og roligt i takt med at vi bliver ældre. Det er også sådan at nogle sover mere og andre sover mindre og når jeg og andre angiver tidspunkter for søvn, så er dette ud fra et gennemsnit. Det betyder også at når du læser at børn i 6 måneders alderen sover 3-4 timer i løbet af en dag, så er dette et gennemsnitligt tal.
Samtidig afhænger barnets søvn om dagen også af hvor meget barnet sover om natten og din datters samlede søvnbehov ligger på ca 14 timer i døgnet. Det betyder at hvis hun nogle dage sover 12 timers nattesøvn, ja så vil hun naturligt ikke kun sove mere end 2-2½ time i løbet af dagen samlet og det gør hun så ved at sove meget små lure. Hun har jo stadig brug for de små afbræk som lurene giver hende, men hun har ikke brug for at sove særligt længe af gangen - hendes samlede søvnbehov er således dækket.
Hvis du gerne vil have din datter til at sove mere om dagen, så er du således nødt til at se på hvor meget hun sover om natten og så længe hun sover 12 timers nattesøvn, - ja så får du hende ikke til at sove mere end hun gør :)
En plan for dagen til et 6 måneders barn kan se således ud - og altså en gennemsnitlig plan:
Tidlig morgen 05: Amning/Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk blød frugt at sutte på, vand af kop.
Amning/flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 45 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Amning/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, sover måske 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Amning/flaske, tilbydes igen lidt blød frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Powernappen springes ofte helt over i 6 måneders alderen, nogle børn har dog brug for 20 minutter her
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes igen lidt i hånden at gumle på, vand af kop.
Amning/flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Amning/flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Så hvis din datter sover meget om natten, så vil hendes dagssøvn naturligt være kortere. Jeg håber at planen for dagen viser dig, hvordan en dag kan se ud for et gennemsnitligt 6 måneders barn :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske