Brev:
Plan ønskes
21. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Plan ønskes
Hej Helen
Jeg har en glad datter på 6 mdr og tre uger. De første tre fire mdr brugte vi meget en slynge til at få hende til at falde i søvn og nogle gange tog hun hele lure hos mig. Hun kunne godt være noget urolig og havde svært ved at falde i søvn selv, så slyngen var en kæmpe hjælp.
Da hun var tre måneder begyndte hun at sove i egen seng, men er blevet ammet meget om natten. Hun plejer at tage det første stræk i sin egen seng og sover så resten af natten ved mig - for at jeg også kan få lidt søvn. Det første stræk tager hun på eget værelse og det er først når jeg ved tolv tiden bliver træt af at ligge hende tilbage til stadig kortere stræk, at hun kommer ind til os. Tit vågner hun nemlig mange gange om natten og efterhånden allerede en times tid efter hun er puttet. Hvis far prøver at trøste med vand (hun bruger ikke sut) kører hun op i en spids. Vi er ikke gået linen ud endnu men overvejer det... men med brystet tager det kun et splitsekund.
Problemet er imidlertid at vi startede med grød da hun var 4 mdr men hurtigt holdt igen da hun slet ikke viste det interesse. Følte også at jeg havde mælk nok og ved ikke om det mere handler om tryghed at hun vågner mange gange om natten. Vi startede fordi vi håbede det kunne få hende til at sove lidt længere tid ad gangen. Da hun var 5 mdr startede vi op igen, men hun gider det overhovedet ikke. Har nu prøvet i snart to måneder og får max et par teskeer i hende pr måltid.
Jeg er begyndt at give hende anden mad - torskerogn, rejer, fiskefrikadelle - ymer med rugbrødsdrys, jordbær, hindbær og fersken osv og det går det bedre med. Men hun spiser altså ikke en portion - føler højst det bliver til smagsprøver. Er bange for hun måske spiser sig mæt ved mig om natten. Her den sidste uges tid er hun begyndt at vågne mange gange om natten og nogle gange falder hun til ro ved brystet andre gange møfler hun rundt og har utrolig svært ved at finde ro trods at hun er træt.
Jeg vil så nødigt en kold tyrker da jeg ikke kan bære at hun skal græde i timevis. Og hvis det er hvordan skal man så gribe det an? Synes det er meget hvis hun pludselig både skal undvære sin mor plus ALLE natamninger plus pludselig skal sove hele natten i sin egen seng. Hun må da føle sig total afvist. Kan jeg som mor stå for noget af afvænningen, da det jo er mig der plejer at stå for putning?
Ved jo som sagt heller ikke hvorfor hun vågner så meget for det har hun jo faktisk altid gjort. Er begyndt at supplere med vælling før hun skal sove om aftenen men det har heller ikke fået hende til at sove længere. Hun er ellers en utrolig glad og skøn pige og i god trivsel med en fin vægt.
Håber du kan hjælpe os videre:-)