Svar: Plan ønskes
21. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Der er ganske givet en sammenhæng mellem din datters behov for bryst om natten, hendes natlige indtag af mælk og hendes manglende interesse for skemad. Det er meget vigtigt at du nu får skruet amningen ned og introduceret mere rigtig mad, lige præcis nu, har din datter en alder, hvor hun naturligt har interesse i at putte i munden og det skal du udnytte. Hvis I springer denne fase over, så risikerer du at det bliver meget meget svært at få hende igang med rigtig mad og du kan få svært ved at få hende til at spise så varieret, som er ønskeligt. Jo mere variation, jo mere forskelligt du får hende til at spise nu, jo mere forebygger du kræsenhed og spiseproblemer senere hen.
Sundhedsstyrelsen taler om at der er et vindue, som man skal søge at udnytte: "Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Det er rigtig godt, at du er begyndt at give din datter mad i hånden, som hun kan sutte på. Det skal hun have flere gange om dagen, det er med til at motivere hende og stimulerer hende samtidig mundmotorisk. Derudover er det vigtigt at du ved, at du med den megen amning, har styrket din datters kæber rigtig godt - det lyder måske mærkeligt, men undersøgelser viser, at børn der er blevet ammet meget ofte er rigtigt gode til at tygge. I har derfor gode muligheder for at komme godt igang med maden.
Det er dog vigtigt at mælkeindtaget skrues ned og du skal sørge for at give din datter skemad, før du ammer. Mælken kommer altså som et ekstra tilbud efter hun har spist rigtig mad. Det er også vigtigt at du ved, at din datters mælkebehov vil blive stillet, hvis du ammer hende 4 gange dagligt med den alder hun har, så derfor er du nødt til at sætte rigtig mad i stedet for amning - både dag og aften.
Du bør starte hvert måltid med at give hende noget i hånden som hun kan gumle på. Det giver for det første en fornemmelse af hvad der nu skal ske, hun bliver opmærksom på at det er spisetid og samtidig lærer hun også, at det man putter i munden kan smage forskelligt.
Det er også meget vigtigt at du tilbyder hende skemad til faste tidspunkter hver dag og at du sætter hende i den høje stol, når det er spisetid. Det er vigtigt at I har helt faste rutiner omkring det at spise, så hun ved hvad der skal ske.
Derudover er det vigtigt at du ikke fokuserer så meget på, hvor store mængder mad hun spiser, men mere på at det er vigtigt at hun nu begynder at spise og at I har faste rutiner omkring det. ½ dl. grød eller mos + noget i hånden at gumle på, er altså rigtig fint og godt. Og så skal du give hende forskellig mad, ikke bibeholde samme grød i flere dage, men derimod skifte fra dag til dag, fra måltid til måltid, så hun hele tiden oplevet det nyt og spændende.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Nogle børn får kvalme af kartoffelmos, så måske hører din datter til dem, så prøv at lave mos af andre grøntsager, gerne rodfrugter for at se om det er bedre.
Du må også gerne give hende lidt af jeres sovs på mosen, så den smager af mere. Det kan være tomatsovs, hvis I f.eks. laver lidt pasta med kødsovs - det må hun gerne få lidt af eller hvis du laver retter som f.eks. "boller i karry". Hvis I slet ikke spiser retter med sovs og af den mere gammeldags slags, så må du også meget gerne købe grøntsagsmos / middagsretter på glas til hende. Det er ernæringsmæssigt helt fint, det vigtigste er at hun begynder at spise og så kan du stille og roligt få hende over på den hjemmelavede mad.
Derudover er det meget vigtigt, at du hjælper hende med at holde fokus på det at spise. Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng.
Morgen 7.30: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på, så hun øver sig og bliver opmærksom på at det er spisetid, imens laver du grøden klar, giv hende meget gerne havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet
Frokost 11.30-12: Start måltidet med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden og følg så efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Forsøg om du kan undvære at amme hende her, da hun er blevet ammet inden middagsluren og stadig skal have plads til aftensmad i maven.
Aften 18: Starter igen med brødskorper, agurk, en kartoffelbåd eller lignende i hånden og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad og det vil sige at hvis du laver f.eks. frikadeller eller laks, så kan hun få lidt af dette ned i sin mos, ligesom hun også kan få lidt sovs på for at give lidt smag. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og puttes herefter tilbage til egen seng og skal sove til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Hvis hun vågner midt nat og søger brystet og ikke kan falde til ro uden, så må du give hende det, men sørg for at gøre det kortvarigt, så hun ikke fylder sig med mælk. Sørg for at hun fremover sover i sin egen seng, når hun er færdig med at blive ammet, det er synd for hende at nægte hende brystet, hvis hun ligger lidt klods op og ned af 'mælkebaren'. Så væk fra mor om natten. Hvis hun har brug for nærhed og tryghed, så giv hende det, men ikke bryst og husk at far kan give alt andet end bryst, så det kan også hjælpe at putte med ham :o)
Det er vigtigt at din datter ikke falder i søvn med brystet i munden men lige når at registrere at du putter hende og at hun ligger i sin seng. Så hun skal ammes, men også vide, hvor hun puttes og stille og roligt lære at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover :o)
Fortsat held og lykke med projektet :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske