Svar: Hørelse og pludren
21. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille dreng :o) Umiddelbart lyder det du fortæller ikke bekymrende.
Du beskriver en uger gammel dreng som har fået lavet hørescreening da han blev født og den var normal. Du fortæller også at sundhedsplejerske og læge har sagt, at han har fin og god kontakt ... det lyder alt sammen rigtig godt.
Du fortæller også at han søger din kontakt, når han skal putte og at han ofte også søger dig, din kontakt, hvis han er i favn hos fremmed. Det lyder jo som om at han godt kender 'mor' og føler sig mest tryg ved dig.
At han nu er mere interesseret i at kigge på verden, se efter lys, lyd, bevægelser som sin uro, bladende på træerne osv. lyder helt normalt for hans alder. Han skal naturligt begynde at kigge lidt mere rundt og begynder også nu at kunne se lidt længere og begynder stille og roligt at opfatte rummet han er i. Han kan også se farver nu, det kunne han ikke da han var helt spæd, så hans øjne og evne til at se udvikles hele tiden.
Han føler sig tryg ved lyde som han kender, han reagerer ikke så meget på din eller fars stemme, fordi det er trygt og genkendeligt for ham. Han reagerer derimod med små spjæt og spærrer øjnene op ved pludseligt opståede lyde eller meget høje lyde. Det lyder også helt normalt.
Så nævner du, at du har svært ved at vurdere, hvor meget han pludrer og jeg tænker at pludren jo udvikles stille og roligt. Sørg for at sidde med ham ansigt til ansigt, så han kan spejle sig i dig, se hvordan du bruger dine læber, din mimik og pludre så med ham. Hold pauser, giv ham tid til at svare og når ha så siger nogle små lyde, så prøver du at gengive dem og holder atter pause for at give plads til ham.
Når du pludrer med ham, så skal du tale langsomt og i et lidt højere toneleje end du ellers bruger normalt. Du skal tale i små korte sætninger, sige små korte lyde og hele tiden gentage dine ord, holde pause, give ham tid til at svare og gentage igen.
I starten er din drengs lyde ikke så bevidste, men hvis du taler med ham hver dag som beskrevet ovenfor, så vil du stille og roligt opleve at hans lyde bliver mere og mere varierede og at de tager mere og mere form og stille og roligt, vil han begynde at kunne sige lyde som "agry" og "ryyy" og samtidig også bruge sin krop og sin mimik. Han taler ikke kun med munden, men bruger også arme og ben, når han pludrer :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske