Svar: Mad og dagsplan, udvikling
21. juli 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det vil være rigtig godt at du bibeholder 3 flasker mme dagligt indtil din datter er omkring 10 måneder. I 10-12 måneders alderen kan hun så begynde at få lidt mindre, - 400ml mme dagligt vil være nok til at sikre hendes jernbehov til hun bliver et år. Det vil være oplagt at fjerne flasken om eftermiddagen først, som du selv foreslår :o)
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne begynde at give hende lidt mere rigtig mad, mad som I selv spiser. Gerne også om formiddagen som mellemmåltid inden hun skal puttes til lur og også om eftermiddagen og om aftenen.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 6.45: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i dagpleje
Sen morgen 8-8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden at sutte på, f.eks. appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddaglur kl. 9 som nu
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg og suppleres derudover med mad i stykker, det kan være rester fra aftensmaden som frikadelle, godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager og lignende og det er fint også fortsat at supplere med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Må som nu også gerne få lidt frugt eller frugtmos inden hun puttes til middagslur kl. 13
Eftermiddag 15.30: Flaske som senere erstattes med en portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør og ost. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, hun kan få det samme som I andre, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager af forskellig slags. De lidt gammeldags retter og retter med hakket kød og lys, mild fisk er ofte et hit. I kan spise pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, farsbrød, frikadeller, fiskefiletter, laks med pesto, pangasiusfileter med tomat og parmesan - hvad I andre nu kan finde på at spise om aftenen - hun kan få det samme. Vand af kop.
Flaske med mme ca kl. 19.00 som nu og så er det flot hvis hun kan sove til næste morgen tidlig. Mange børn vil vågne omkring kl 04 og kræve en flaske der, hvorefter de så kan sove videre. Hvis jeres datter vågner på dette tidspunkt, kan I godt overveje flasken der fordi hun så kan springe formiddagsflasken helt over ... bare en tanke :o)
Med hensyn til at ville støtte på sine ben, så er det vigtigt at hun nu kommer op at stå og strækker sine ben ud. Det kan være på dine lår, når du holder hende om livet, det kan være på gulvet eller på puslepuden - men det er vigtigt at hun strækker benene og støtter med fødderne i gulvet. Hun må ikke være som gelé :)
Nogle børn har rigtig svært ved at støtte med deres ben og det kan her være en god idé at få en fysioterapeut ind i billedet. Der er måske ansat en børnefys. i kommunen hvor I bor, som I kan ringe til. En fysioterapeut vil kunne vise jer nogle øvelser som I skal lave og nogle gange har de forskellige børster, som de bruger under barnets fødder. Det kan gøre at barnet begynder at mærke sine fodsåler og derfor begynder at støtte på dem ... Jeg synes derfor I skal undersøge muligheden for at drøfte det med en fysioterapeut.
Alternativt kan I kontakte lægen og spørge om han evt. kan henvise videre, I kan også ringe til jeres sundhedsplejerske og hun kan fortælle, hvem I evt. kan kontakte :o)
I skal ikke være unødigt urolige over det, det er højst sandsynligt bare et spørgsmål om at få hendes ben og fødder stimuleret lidt ekstra. I kan også undersøge om der er noget babygymnastik, stimulatik, tumlastik og hvad det ellers hedder i området hvor I bor :o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske