Brev:
Sproglig udvikling for min datter på 14 mdr.
21. juli 2009
Alder:
14 mdr.
Sproglig udvikling for min datter på 14 mdr.
Hej Helen.
Denne gang drejer det sig om min datters sproglige udvikling. Vi får så mange kommentarer om hvor dygtig og hurtig hun er til at lære ord, så nu vil jeg lige høre din vurdering. For er hun meget hurtig/fremmelig sprogligt, så er der jo nogle overvejelser vi som forældre vil gøre os. Jeg tænker på ekstra stimulering/udfordring og så samtidig holde øje med at hun også har ”tjek på” det sociale.
Hun bliver snart 14 måneder og kan ml 80-90 ord. Der kommer nye hver dag i øjeblikket. I dag var det: ”pind, hund, græs og hest” og i går sagde hun for første gang ”tegne” (vi tegner m kridt på fliserne) og ”saft” og ”øl” . Alle ordene udtales forståeligt og ca. 40 fuldstændig korrekt, for restens vedkommende er de afkortet til en enkelt stavelse – første eller sidste - (bamse=bam, tæppe=pe).
Hun kan forbinde stort set alle dyr med den korrekte dyrelyd, ved hvor de fleste af kroppens dele sidder og kan sige dem (ben, øje, mave, fingre, hår...)
Hun kan kende forskel på dreng og pige (både i bøgerne og ude blandt mennesker)og siger også ”drang” og ”pige” fuldt forståeligt.
Hun kan kende og sige farverne rød, gul, blå og grøn. Først troede jeg, det var fordi, vi havde leget med klodserne og i den forbindelse sagt farverne, så hun troede den blå klods = blå, men hun kan også benævne farverne i andre sammenhænge. Hun kan et enkelt ord på 3 stavelser: Gulerod. Det var et af de første ord, som hun kender fra en sang.
Hun er lige begyndt at sige dyrenes ”navne” i stedet for kun lyde. Altså en hund er ikke kun ”vov-vov” men også ”huuunn”.
Hun er også med på at man kan tælle ting. Igen er inspirationen kommet fra en bog. Hun siger konsekvent ”to”, når hun har to af noget. Og så tæller hun sine fingre, men når kun til ”eeeeen, toooo...”.
Hun har gået siden hun var 1 år, så vi synes hun er godt med motorisk. Hun har siden hun var 4-5 mdr elsket at få ”læst” bøger. Vi pegede allerede dengang meget i bøgerne og fortalte om, hvad der var på billederne. Nu kender hun næsten alle bøgerne udenad og vælger meget nøje sine ynglingbøger som hun henter, så vi kan læse. Hun kan også selv sidde og bladre (uden at ødelægge) en side af gangen.
Er hun ”blot” god til sprog – eller er hun så god/hurtig at vi skal tage særlige hensyn/forbehold?
Måske er der flere oplysninger, du skal have for at kunne give din vurdering af, om vi skal være ekstra opmærksomme på noget – så må jeg skrive igen.
Venlig hilsen
Line