Svar: Stop med at amme uden sutteflaske
16. maj 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Tine
Det er altid et stort problem, når mor skal begynde arbejde og barnet kun vil tage brystet, men sådan er det jo nu engang og I skal nok komme igennem det begge to:o)
Mon ikke du fortsat kan amme hende om morgenen og til natten? Det vil være rart for jer begge to, når I ikke ser hinanden i løbet af dagen.
Din datter skal have ca 3/4 liter mælk i døgnet og vil i en alder af 7 mdr. skulle have 3-4 måltider skemad. En plan for denne alder kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød med vand eller mælk af kop
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk og vand eller mælk af kop
Eftermiddag: Grød og vand eller mlæk af kop (evt. bryst i overgangsfasen)
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, frugtmos til dessert og vand eller mælk af kop
Sen aften: Bryst
Når hun bliver 8-9 mdr gammel kan du fortsat amme morgen og aften, men i takt med at hun bliver ældre vil hun også spise mere varieret og blive bedre til at drikke af kop. En plan for 8-9 mdr´s alderen ser således ud:
Morgen: evt. amning, grød
Formiddag: grød med frugt
Frokost: rugbrødshapsere med forskelligt pålæg
Eftermiddag: ½ bolle med smør og ost og lidt frugt
Aften: stykker af grøntsager, kød og fisk, pasta, ris, sovs mv. dessert kan være frugt
Sen aften: bryst.
Igen tilbydes mælk eller vand af kop til måltiderne og måske ind imellem. Hun kan også få en portion A38 eller yoghurt med drys eller bær og få dette medindtalt i mælkeindtaget. Ost tæller også med.
Hvis du følger ovenstående, så burde din datter ikke komme til at mangle mælk og kampen om at hun skal tage flaske kan undgåes. Hun er jo vant til 'den ægte vare' og vil ikke finde sig i en gummisut, så træning med koppen er langt at foretrække.
Hvis du fortsat ammer, så kan hun til måltiderne tilbydes sødmælk af kop. Stopper du fuldstændig med at amme, så skal størstedelen af hendes mælkeindtag frem mod 9 mdr´s alderen være modermælkserstatning. Som nævnt så er mælkeindtaget frem mod 9 mdr´s alderen ca 3/4 liter i døgnet, mellem 9-12 mdr nedsættes indtaget til ca ½ liter i døgnet, hvilket svarer til hendes behov fremover.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske