Svar: Menstruation og amning
16. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Hej Monika
Hvor er det dog dejligt at I har sådan en lyst til børn:o)
Rent teoretisk så fungerer amning ikke så præventionsmiddel, man kan altså godt blive gravid selv om man ammer. Nogle kvinder får menstruation selv om de ammer og hos andre udebliver den helt, så længe man ammer. Problemet er jo at man aldrig ved, hvornår man får den første ægløsning efter en fødsel, altså hvornår menstruation vil gå igang.
Der kan også være stor forskel efter de forskellige fødsler. Altså cyklus ændrer sig imellem barn nr 1, 2, 3 osv. Det vil sige at selvom du ikke fik menstruation før efter et år med første barn, så kan det godt være at du får det nu. Det kan på den anden side også være at der går længere tid, fordi det simpelthen er så forskelligt fra gang til gang.
Der findes desværre ikke en gylden regel og desværre heller ikke nogen genvej. Naturen har sine luner og sådan er det.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske