Svar: Vælling, mos og grød til tvillinger
16. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Morten
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man, hvis man ikke ammer, giver modermælkerstatning som er et fuldgyldigt præparat (altså typerne 1). Tilskudsblandinger (typerne to) og vælling indeholder meget protein og man må derfor kun give det der svarer til to flasker i døgnet af dette, sålænge barnet er mellem 4-6 mdr. For meget protein belaster nyrerne.
Jeg har dog talt med Beauvais, som producerer Allomin (1 og 2). Allomin 2 adskiller sig fra andre tilskudsblandinger ved at være et fuldgyldigt præparat. Proteinindholdet i Allomin 2 er kun lidt højere end i Allomin 1 og må derfor gerne gives som fuldgyldigt præparat fra 4 mdr.
Man siger normalt at børns mælkeindtag skal være ca 1/6 af deres vægt i døgnet. De børn som trives på Allomin 1 skal fortsat blive på dette, men børn som skal have meget store mængder, for at blive mætte og derfor overskrider deres indtag på 1/6 af vægten kan man med fordel give Allomin 2 fra 4 mdr´s alderen.
Vælling indeholder langt mere protein end anden erstatning og der er ikke de samme lovkrav til vælling. Sålæge jeres sønner ikke er ældre end de er, synes jeg derfor ikke at I skal gå over til vælling.
Ud fra ovenstående synes jeg derfor at I skal forsøge med Allomin 2 til Kristian, for at se om det mætter ham mere. Emil som ikke er helt så sulten, kan fortsætte på Allomin 1 og evt. få en flaske Allomin 2 til natten.
Efterhånden som de nærmer sig de 5 mdr. kan I forsøge med lidt skemad.
Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske