Brev:
4 år og forurettet
16. maj 2004
Alder:
4 år, 6 mdr.
4 år og forurettet
Vi har en søn på 4 ½ år som er meget høj og moden af sin alder. Han er en klog dreng og nogen gange glemmer vi måske også selv at han ikke er det skolebarn han ligner.
For 1½ år siden havde han en rigtig slem omgang kighoste hvilket tog han lang tid at genvinde kræfterne efter. Dette faldt sammen med at han fik en lillesøster, der var meget krævende på grund af reflux symptomer.
Det har været en hård tid for familien som helhed og der har ikke været så meget overskud som vi kunne ønske til vores søn. Lillesøster kræver stadig meget og er et barn der skriger ofte. Tingene er dog blevet meget lettere undtagen med vores søn.
Han svinger fra en sød og fornuftig dreng til en lille urimelig fyr der ikke vil have tøj på, ikke vil i børnehave, ikke vil spise sin mad. Han stiller mange betingelser og vil ikke gøre hvad vi ber ham om med mindre dit og dat. Han har utrolig svært ved at acceptere et nej og kan blive voldelig og aggresiv. Jeg har meget svært ved ikke at blive voldsomt irriteret over hans urimeligheder.
I denne sæson ville han gerne gå til fodbold, hvilket vi synes var en god ide, da det ville give ham noget der var hans og han ville få udelt opmærksomhed fra den voksne der tog med ham. Det er vi måttet droppe igen. Han blev smadder fornærmet, når træneren bad ham om høre efter, smaddersur når han ikke kunne være på det blå hold etc, så han brugte det meste af tiden på at stå og være sur udenfor banen. På trods af forurettelsen sagde han også tit, at han ikke kunne holde ud at løbe og at det var alt for svært at få bolden fra de andre.
I det hele taget virker det tit som om han er uendelig træt og deraf urimelig, men hvis tingene falder ud til hans fordel kan han vende på en tallerken. Jeg har svært ved at vurdere om det handler om hans fysik, jalousi på lillesøster eller om vi gør noget galt i hans opdragelse.
Har du et bud?
Med venlig hilsen
Moren