Brev:
6 årig med temperament og stædighed
16. maj 2004
Alder:
6 år
6 årig med temperament og stædighed
Hej
Vi er i øjeblikket to lidt frustrerede forældre.
Vi er en familie med mor, far, pige på 9 år, dreng på 6 år og datter på 4 måneder.
Vores problem er vores dreng på snart 7 år. Han kan være noget af det kærligste barn, der giver knus og kram, virker ikke som om der er jalousi til ny lillesøster. Er i skolen en lidt stille dreng der opfører sig "pænt". Har gode kammerater, men skal lige se folk lidt an først. Dette kan vi godt se kan gøre, at han skal "læsse" noget af herhjemme. Herhjemme har han nemlig indimellem svært ved grænser fra os forældre.
Han kan nogle gange blive så gal og stædig, og har svært ved at "tø" op igen. F.eks. hvis vi siger det er sengetid eller siger nej til et eller andet helt normalt. Vi prøver først at forklare og tale om det. Men han siger vi er dumme, nogle gange kan han finde på at sige at han så bare kan slå os ihjel. Vi fortæller at han gør os kede af det, og at det ikke er rimeligt det han bliver gal over.
Når det er sengetid går vi i seng og putter ham, derefter ligger han og råber og slår, og vi kan være bange for at han ødelægger noget. Selvom vi siger meget tydeligt, så er det nok, er han så stædig at han fortsætter. Vi slår ham aldrig, og mener ikke man skal slå sine børn. Men lige nu ved vi ikke rigtigt hvad vi skal gøre, da vi ikke kan tale med ham om det overhovedet.
Vi holder fast ved at et nej er et nej. Han kan senere godt blive ked af det, men siger så det er os der skal undskylde. Han kan ikke se det forkerte i sin opførsel, eller vil ihvertfald ikke give sig. Det bliver nogle utrolig "dumme" og lange episoder og gør os meget kede af det. Han bliver også selv ked af det over det, men vil ikke give sig, hvordan kan vi hjælpe ham.