Svar: 6 årig med temperament og stædighed
16. maj 2004
Alder:
6 år
Når jeres dreng føler at hans behov ikke bliver opfyldt på en eller anden måde, så bliver han frustreret og denne frustration ledsages så af følelser som først er vrede og senere ´ked af det hed'.
Det er utroligt vigtigt at I kan rumme hans følelser, altså at I kan holde ud at han har det som han har det, uden at ville ændre på dette. Hvis I ikke kan klare hans følelser, så kan han heller ikke selv.
Det er rigtigt at det er godt at være konsekvent og holde fast ved at når der er sagt nej, så er det nej. Sammen med et nej, bør der dog ofte også følge en forklaring. Det er ikke ensbetydende med at jeres søn synes det er i orden, men han bliver jo nødt til at acceptere det, og et eller andet sted skal han også lære at tackle de frustrationer han får, når tingene ikke sker, som han ville have.
I kan godt stille krav til ham og lave aftaler med ham, med den alder han har. Nogle gange vil han dog stadig glemme hurtigt og skal mindes om at gøre ting flere gange. Det er samtidig vigtigt at I selv overholder de aftaler I laver. I fungerer jo som rollemodel for jeres børn. Hvordan tackler I selv vrede? Nogle gange kan det være godt at tænke igennem, hvordan man selv gør, når tingene bliver for meget og måske kan I se at jeres søn gør noget af det samme.
Om I skal sige undskyld...det afhænger jo af situationen. Det er i hvert fald vigtigt at det er jer som voksne der tager ansvaret for at I bliver forsonet. Når 'dampen er gået lidt af ballonen' så er det en god idé at I sætter jer hen til ham og sætte ord på det som skete. 'Du ville ikke rydde op, så blev jeg sur, så blev du sur og så ville du slet ikke, så blev jeg gal og råbte højt, men nu er jeg ikke gal mere, er du?' At blive forenet betyder ikke at man så glemmer det hele. Man kan som voksen godt fastholde sit krav, men det hjælper at 'dampen' lige bliver lukket ud først.
Det kan godt være nedværdigende at sige undskyld. Hvis jeres søn indeligt mener at han ikke har gjort noget galt, så er det jo at overskride hans grænser at kræve en undskyldning. Det ville I heller ikke selv bryde jer om. Men det er altid godt at tale om tingene og få sat ord på, hvad der skete. Når I så hver især har fået tænkt jer om, så kan I se, om ikke der kommer en undskyldning fra en af jer,- det skal være muligt at komme tilbage, når man har tænkt sig om.
Tilsidst vil jeg lige sige at jeres søn jo nok også reagerer fordi han har fået en lillesøster. Han har altid været den lille og nu kan han ikke finde sin rolle, er han lille eller stor. Prøv at indrage ham i så meget som muligt, sørg for at han også får masser af opmærksomhed og evt. mulighed for selv at gøre nogle ting, hvor han er stor, samtidig med at han stadig gerne vil have masser af omsorg og have lov til at sidde på skødet en gang imellem.
Massage kan være en rigtig god idé. I kan skiftes til at massere hinanden. Når man fysisk er tæt på hinanden på en god måde, så er det også sværere at være fysisk voldsom efterfølgende.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske