Svar: Hiver hårtotter af sig selv
27. juli 2009
Alder:
2 år
Kære Charlotte
Når din datter hiver hår ud på sig selv, eller bider sig selv, så lyder det til at være et udtryk for frustration og afmagt. Hun gør det ganske givet ikke for at gøre sig selv ondt, men fordi hun bliver så fortvivlet, vred og ked af det at hun ikke kan beskrive det med ord og derfor er nødt til at reagere fysisk... derfor synes jeg heller ikke løsningen er at sætte hende væk og skælde hende ud ...
Carolina har derimod brug for at du prøver at sætte dig i hendes situation og finder ud af, hvad det er der udløser hendes fortvivlelse. Er det fordi hun har fået et nej, er det fordi du ikke lytter, er det fordi tingene driller - der er jo stadig rigtig meget hun gerne vil, men stadig ikke magter og når hun så mærker det lille nederlag det er, når tingene ikke vil som hun vil - ja så reagerer hun med at hive håret ud eller bide sig selv.
Derfor må du prøve at sætte ord på de følelser hun har, når det sker "nåå, bliver du bare så vred, sååå ...", vise hende at du godt forstår det og at du godt kan rumme hendes frustration. Ligesom du nogle gange må aflede hende, få hende igang med noget andet, so er mere interessant end at hive hår ud og dermed få hende drejet væk fra den 'selvskadende' adfærd.
Det er vigtigt ikke at give det særlig opmærksomhed, når hun trækker håret ud eller bider sig selv. Hvis I reagerer meget voldsomt på det, hver gang hun gør det, så ved hun jo at netop denne handling udløser ekstra opmærksomhed og det vil forstærke problemet. Det er derfor et spørgsmål om at fjerne hendes hænder stille og roligt og få hende optaget af noget andet, så fokus forsvinder fra hår og tænder, og andet bliver mere interessant og hun dermed tilsidst glemmer at reagere som hun gør lige nu ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende. Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske