Svar: Fod drejer udad
28. juli 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Linda
Børns fødder og voksnes fødder ser meget forskellige ud og børn er, som du også skriver, ofte meget platfodede og har meget lidt og ofte næsten ingen svang i foden. Mange børn har også en naturlig indaddrejning af foden og ofte er det ikke noget man gør noget ved. Det er sådan at fødderne ændrer sig under hele opvæksten og børn går igennem stadier, hvor de er platfodede, hjulbenede og kalveknæede.
I takt med at barnet lærer at gå forandres benenes stilling og dermed også føddernes stilling gradvist og det er sjældent at man behøver behandling. Det er dog vigtigt, at barnet har fodtøj, der passer, og at barnet også har mulighed for at træne og bruge sine ben og fødder imens det vokser. Du skal derfor sørge for at din dreng har fodtøj, som passer godt til hans fod og som giver ham den rigtige støtte.
Du fortæller at din dreng drejer udad på sin ene fod og generelt, når børn drejer deres fødder eller går skævt på deres fødder, så er det vigtigt at få dem tjekket. Det kan nemlig handle om at der sker en drejning allerede oppe i hofteskålen og det skal naturligvis behandles ... Det er også sådan at hvis man vender sig til at gå med fødderne udad, så vil det på sigt belaste knæene unødvendigt og kunne give skader på knæ, muskler, led og sener.
Derfor synes jeg det er relevant at du får din dreng set af jeres læge, som kan vurdere, hvorvidt I skal have en henvisning til en ortopæd, der kan vurdere om det er noget han vokser fra eller noget man vil behandle.
Jeg kan jo ikke se ham og derfor ikke vurdere, hvordan det ser ud, men jeg synes man skal få det tjekket - altid hellere en gang for meget end for lidt, hvis det nu viser sig at man kan gøre noget ... :)
Så bestil en vurdering hos lægen for en sikkerheds skyld.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske