Brev:
Øgede nattevågninger
28. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Øgede nattevågninger
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg (som så mange andre nybagte mødre) efterhånden er temmelig desperat og derfor søger hjælp til at komme videre.
Problemet går på, at min datter (5½ mdr, født 6/2-09) sover meget uroligt om natten og har gjort det den sidste måned. Hun har aldrig været særlig "god" til at sove, forstået på den måde, at hun altid har vågnet med 2-3 timers intervaller om natten.
Den sidste måned er det dog blevet meget værre. Nætterne ser typisk sådan ud, at hun kommer i seng kl. ca. 20 og derefter sover til 23 eller 24 (der sover hun dybt og fint hver nat). Herefter vågner hun ofte 4-6 gange mellem midnat og kl. 4. Til tider tager hun så et ”længere” stræk fra kl. ca. 4 til 6 eller 6.30. Nætterne er langt fra ens. Nogle nætter er vi nede på, at hun vågner kl. 23, 2, 4 og 6, mens hun andre gange er vågne med halve eller hele timers mellemrum mellem kl. midnat og 4/5.
Jeg har svært ved at få hende til at falde i søvn uden at amme hende, men prøver at holde antallet nede, så hun max bliver ammet hveranden time. De andre gange får jeg hende til at sove ved at give hende sutten og putte dynen om hende. Hun sover i vugge på samme værelse som mig (moren (faren sover i stuen)) og nogen gange sover hun oppe i sengen hos mig efter den første amning (dette var vi ellers gået bort fra, fordi hun var blevet nemmere at putte tilbage i vuggen omkring 4 mdrs. alderen, men det er altså blevet svært igen og desuden bøvlet med de mange opvågninger).
Den dårlige søvnperiode startede efter 5 måneders vaccinen, hvor hun var ret dårlig med høj feber i 2 dage. Efter det havde hun ca. 2 uger, hvor hun næsten kun ville sove helt tæt op ad mig. Det er vi dog gået væk fra igen, men hun vågner altså stadig meget ofte. Det hører med til historien, at vi i løbet af sommerferien (de sidste 3 uger) har været i sommerhus og på besøg hos familie noget af tiden, og det har selvfølgelig skabt noget uro, fordi hun har skullet sove forskellige steder. Vi har prøvet at gøre det sådan, at hun puttes i sin barnevogn (velkendt sted) og derefter kommer over til mig i sengen efter første amning.
Jeg er efterhånden meget træt og ked af det. Fx er hele vores sommerferie gået med at være trætte pga. søvnmangel og vi har måttet opgive at sove sammen (noget vi ikke har gjort, siden hun blev født, men havde aftalt at starte på i ferien).
En anden vigtig detalje er, at amningen de sidste 2 måneder har kørt noget ujævnt. Indenfor de sidste 3-4 uger er det gået rigtig dårligt i dagtimerne. Det virker som om, at hun er for ukoncentreret og nysgerrig på sine omgivelser, så hun får sjældent spist et helt måltid via. amning. I stedet spiser hun 2-3 minutter og så vrider og vender hun sig og gider ikke have mere (jeg har nok mælk, efter min egen vurdering). Om natten spiser hun derimod rigtig meget, når jeg ammer hende.
Der er desuden det problem, at hun ikke vil spise fra mit højre bryst om dagen og ikke har villet det i snart 2 måneder, hvilket betyder at det bryst efterhånden producerer ret lidt mælk.
Hun får skemad (grød og grøntsagsmos) 2 gange om dagen, kl. 12 (grød) og kl. 18 (mos), og det spiser hun fint af. Hun er dog ikke så god til at drikke vand til og hun vil heller ikke ammes bagefter, så jeg er lidt nervøs for, om hun får væske nok til maden, hvilket også gør mig tilbageholdende med at indføre mere skemad. Hun bliver ammet 2 gange om formiddagen (morgen og kl. 9/10), om eftermiddagen (ca. kl. 15) og til aftenputningen (kl. 19.30) (+ alle natamningerne). Jeg vil efterhånden gerne vælge amningen fra, fordi det kører så dårligt, men hun tager ikke sutteflaske de gange, vi har prøvet (har dog lykkedes 2-3 gange), så jeg ved ikke, om det er muligt?
Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt søvnproblemerne skyldes ammeproblemerne (at hun ikke får spist nok om dagen og derfor skal have mad om natten) eller om søvnproblemerne snarere skyldes, at vi har givet hende dårlig sovevaner (fx ved altid at amme hende om natten), og det derfor er der, der skal sættes ind...
Jeg håber, du kan komme med et input. Jeg er virkelig ked af det for tiden, og føler mig temmelig opgivende og også ret mislykket som mor. Stort set alle jeg kender med jævnaldrende børn, har børn der sover hele natten eller kun vågner en enkelt gang. Jeg synes ikke, at vi har grebet tingene vældigt meget anderledes an, men resultatet er i hvert fald ikke for godt...
Det skal dog siges, at vores pige er en rigtig glad og nysgerrig og livlig pige, som er fint med i udviklingen (møver sig rundt på gulvet, sidder selv (på skødet af os), god finmotorik osv.). Hun trives også fint, er ca. 71 cm og vejer nok godt 8,5 kg.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Eva