Svar: Øgede nattevågninger
28. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg tænker at det er en sammensurium af både alder, udvikling, behov for mere mad og vane med at få bryst og sut, der gør at jeres datter sover så uroligt.
Det fungerer ikke for nogen af jer, som det kører nu og derfor skal der ske en ændring. Det lyder som om at I forældre har et behov for at kunne sove om natten (naturligvis) og det skal I nu. Det er vigtigt at jeres datter ikke længere sover sammen med dig i din seng, hun skal sove i sin egen seng om natten. Det er både vigtigt for jeres forhold som forældre, men det er også vigtigt at hun kommer væk fra dig om natten. Så længe hun ligger med mælkebaren foran sig, så vil hun naturligt søge brystet mere. Så for at få hende væk fra brystet om natten, må hun rent fysisk fjernes fra brystet ...
Hun skal have mere mad dagen igennem og en plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Grød, frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos eller grød, du kan variere lidt fra dag til dag. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 15-16: Ammes
Powernapper, dagens 3 lur
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20, puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage til egen seng.
Begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen. Hvis hun har behov for brystet, så kan hun få bryst midt nat - men gør det kortvarigt, så hun ikke mættes med mælk.
Der skal sættes noget andet i stedet for brystet, du skal finde en substitut. Det er fint at hun bruger sut og måske er hendes suttebehov stort og du må gerne putte hende med sut og sutteklud inden sengetid. Men pas på du ikke kommer ind i en vane med at give hende sutten i munden hver gang den tabes. Når hun sover, så vil kæben naturligt afslappes og sutten ryge ud og hvis du konsekvent putter den i munden på hende hele tiden, så lærer hun at hun ikke kan sove uden sutten i munden og vil hele natten vågne op hver gang hun taber den i forvisning om at du putter den i munden. Gør du det, sover hun roligt videre, gør du det ikke, så vågner hun yderligere op.
Prøv derfor også at finde nogle rutiner, vaner, berolig hende med kærtegn, ord osv. så hun lærer at falde i søvn uden at have noget i munden. Lad hende lige registrere hvor hun bliver lagt og lul hende til ro uden afhængighed af at skulle spise eller sutte. Prøv at få det igennem om dagen først og flyt så de nye gode vaner til om natten efterfølgende.
Hvis det hjælper jer at give hende flaske og på den måde få skruet amningerne ned, så vil det være fint at tilbyde flaske på de angive tidspunkter for amning. I kan overveje om far f.eks. skal give en flaske aften eller sen aften, mod at jeres datter så kan sove uden bryst midt nat ... Fordelen ved flaske er jo netop at far kan tage over, men også at I ved præcis hvor meget hun har spist og måske derfor vil have roen omkring ikke at give hende mælk midt nat.
Husk på at far kan alt andet end at amme. Han kan give masser af kærtegn, nærhed, berolige og betrygge og det kan være nødvendigt at han tager over i en periode - hvis I skal sove fra hinanden, så var det måske mor der skulle flytte i stuen og far der sammen med lillepigen skulle overtage soveværelset - husk dog at hun stadig skal have mælk aften, sen aften og tidlig morgen og at det er en periode, hvor I sover fra hinanden. I skal til at sove sammen og lillepigen skal rykke ud på eget værelse - gerne omkring 6 måneders alderen.
I løbet af dagen må du lægge dig med hende og amme hende liggende, hvis det kan få hende til at koble fra og koncentrere sig bedre om amning. Du skal være sikker på at hun får hvad hun har behov for at mælk og mad dagen igennem og at lægge sig med hende kan være en god måde i en periode :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej og giver et lille skub i den rigtige retning :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske