Brev:
Madproblemer - 7 mdr.
28. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Madproblemer - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg har for nylig skrevet til dig da vi har problemer med at få vores datter til at spise skemad. Du sendte mig en plan over amning og hvad jeg skulle give min datter af måltider. Det så rigtig godt ud og jeg gik optimistisk igang i håbet om at når amningen blev skåret yderligere ned ville hun begynde at åbne munden for skemad. Det skete bare ikke.
Før vi skrev til dig havde vi forsøgt med skemad i knap to mdr. Amningen er nu reduceret til fire gange daglig men hun VIL bare ikke have skemad. Indimellem vil hun gerne åbne munden for al mulig anden mad i små firkanter, men det varierer meget. Du skriver at det er fint med et måltid på en halv deciliter og noget at gumle på - ja jeg ville sidde med hænderne over hovedet hvis hun spiste så meget. Hun spiser ca en teskefuld eller to under protest og bliver også tit ked af det. Måltiderne bliver mere og mere negative for alle parter.
Jeg har efterhånden tænkt mig helt at droppe skemad og bare gå over til hapsere, men selv der er det altså ikke meget hun spiser. Hvis vi har et godt måltid om dagen er vi lykkelige og det er ikke engang altid vi har det. Det med at spise på faste tidspunkter er svært. Hendes lure varierer både i længde og i antal. Nogle gange tre om dagen nogle gange to. Nogle gange tager hun et langt stræk om formiddagen, nogle gange henover middag eller om eftermiddagen. Så det er svært at planlægge at hun feks skal spise kl tolv. Tit sover hun kun en halv time til tre kvarter, men pludselig tager hun så et par timer. Hmmm.
Idag ser dagen feks sådan her ud:
4.30 ammes - sover videre i mors seng
kl 6.40 står op.
kl 7.00 tilbydes morgenmad. Spiser intet. Protesterer og græder lidt
Kl. 7.45: Spiser to mundfulde frugt
kl 8.30 -9.00 sover
9.30 spiser tre teskefulde øllebrød ved at aflede hendes opmærksomhed
11.30 ammes og falder i søvn
11.45 puttes - sover til 12.30
13.00 Får frokost. Spiser to rejer og to små firkanter brød med leverpostej plus to mundfulde fersken. Er ked af det under måltidet og gider det ikke
13.15 prøver at putte igen da hun virker træt
13.40 opgiver for nu virker hun meget frisk?
13.50 far prøver at made. Hun spiser 4 små firkanter med leverpostej
leger og er glad
14.50 Får en portion tykmælk med jern ( det er det eneste skemad hun vil spise og hun skal jo have hendes jern)
15.00 Puttes - sover i skrivende stund kl er 16.35
I aften bliver hun puttet ca kl 18.30-19-00. Så sover hun i egen seng og bliver ammet mellem elleve og tolv og vågner igen ved et tiden. Så putter hun med far, men vågner adskillige gange i løbet af natten da hun ikke kan finde ro (Det var ikke anderledes da hun lå ved mit bryst og ammede hele natten). Jeg kommer ned ved 5 tiden og ammer og så starter dagen forfra.
Planen jeg har fået fra dig er med to lure. Det har jeg simpelthen ikke kunnet holde hende vågen til. Synes hun blev mere og mere ked af det når hun bliver presset til skemad hun IKKE vil røre og hun begynder at græde helt ulykkeligt. Hun er altså sulten for når hun så får brystet langt om længe så hugger hun i sig.
Sakl vi bare fortsætte med hapsere og fire amninger og stole på at hun får det hun har brug for? Er der nogen måde hvorpå man kan få hende kørt ind i en mere fast rytme? Synes simpelthen det er svært at holde hende vågen når hun er træt - og også at få hende til at spise når hun er træt.
Kærlig hilsen
en bekymret mor