Svar: Madproblemer - 7 mdr.
28. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter tager bedst imod mad med mere bid i og det synes jeg du skal udnytte.
Jeg nævnte i mit forrige svar, at du skulle starte hvert måltid med at give hende noget i hånden - og det anbefaler jeg fortsat. Det er vigtigt at du giver hende appelsinbåde, større stykker af fersken, blomme, agurkestænger - eller en agurkeskive som du skærer i 1½ cm størrelse, fjerner midten og sætter på hendes tommelfinger, ristede rugbrødsbjælker, andre brødskorper og lignende. Hun skal sættes i sin høje stol, tilbydes noget at gumle på, opbløde med spyt osv. for at blive opmærksom på at det er spisetid nu.
Imens laver du så lidt mad parat til hende og helst skemad, men små brødhapsere, godt kogte stykker pasta, rejer, små stykker af en frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. som I også har forsøgt jer med er helt fint. Lige nu handler det om at få hende igang og lære hende at mad er spændende og dejligt og små hapsere er bedre end ingenting :)
Kan hun lide frugtmos? Det kunne være en god idé at give hende jerntilskudet med dette, da frugt fremmer optagelsen af jern og mælk (herunder også tykmælk) hæmmer jernoptagelsen.
Har du prøvet med både hjemmelavet og købt mad? Nogle gange vil børn bare ikke spise den mad vi selv kokkererer, men køber man en pastaret eller en 'grøntsags- og kyllingerisotto' på glas, ja så glider maden pludselig ned. Jeg synes I skal prøve at købe noget mad til hende, for at se om hun kan lide noget af det.
Jeg tænker også at du er nødt til at give det lidt tid, hun skal lige vende sig til at være mere sulten og finde ud af at efterspørge mad. Hun er vandt til at blive fyldt op med mælk og kender sandsynligvis ikke helt til, hvad det egentlig vil sige at være sulten og være mæt. Den følelse skal hun lære at kende ...
Jeg synes også du skal bage nogle havregrynsboller til hende (og til I andre):
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du kan give hende 1/4 bolle at sidde med eller nogle små hapsere med smør, frugtmos eller lignende at gumle på og så igen prøve at følge efter med lidt skemad.
Din datter bliver sandsynligvis mere træt, fordi hun ikke rigtig spiser. Hun skal jo et eller andet sted have energi via maden ... Derfor er det vigtigt at finde en balance mellem at få hende givet den mad hun har behov for, men naturligvis også lade hende sove. Hvis hun ikke får sovet, så har hun heller ikke overskud til at spise.
Man kan altid diskutere, hvorvidt man skal vække børn eller ej, for at få lavet en fast rytme for dagen. Hos jer lyder det som om at I lige nu skal prioritere at lade jeres datter sove, når hun gør det, i håb om at hun vågner op og har lyst til at spise. Den faste rutine ligger så i at servere maden på en bestemt måde, starte måltiderne med noget i hånden, starte med at hun sidder i sin høje stol osv. Og du skal også stadig hjælpe hende med at holde fokus.
Det er rigtig godt at far også forsøger sig, det lyder som om at han kan få lidt i hende om eftermiddagen og om aftenen. Det er også rigtig godt at far tager sig af hende om natten og ja - hun vågner stadig hele natten igennem, det er ikke anderledes end da hun fik bryst - men nu fylder hun sig ikke med mælk og skulle derfor stille og roligt gerne få mere appetit i løbet af dagen ... så en ændring er der sket og det er godt, men I må give det lidt tid ... :)
Jeg tænker dog også ... - Måske skal du give din datter bryst en ekstra gang om morgenen, for at lade hende vågne stille og roligt med brystet. Det at starte dagen med bryst, er måske det hun savner og det vil måske bedre hendes lyst til mad og give hende mere overskud hele dagen igennem. Måske er det simpelthen for hårdt at skære så drastisk ned for amningerne.
En plan for dagen lavet ud fra dine tider ser således ud:
Tidlig morgen 04.30 ammes - sover videre sammen med mor i mors seng, og kl. 6.40 - ammes igen, får lov til at vågne stille og roligt, hvorefter dagen kan starte.
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frugt i hånden at sutte på, tilbydes i forlængelse heraf lidt grød - varier mellem de forskellige grødtyper, giv hende det I tror hun bedst kan lide. Vand af kop.
Puttes til morgenlur 8.30-9 som nu og ammes ikke inden lur
Formiddag 10: Tilbydes ½ havregrynsbolle med smør, frugtmos, evt. lidt ost i stænger at gumle på. Giv både bollen som et større stykke hun kan gnave i, men også som små hapsere. Frugtmosen kan bruge som smørbart pålæg eller suppleres ved siden af.
Ammes og puttes til middagslur 11.30-12
Frokost 13: Start med rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på. Følg efter med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, små stykker af indmaden af en frikadelle osv. og så meget gerne lidt grøntsagsmos og her forsøge med mos fra glas. Vand af kop.
Eftermiddag 14-15: Får lidt frugtmos eller lidt tykmælk som nu og puttes her til sin 3. lur, som hun stadig lyder at have behov for. Hvis hun har behov for amning om eftermiddagen for at få lidt ro på og finde overskud til at kunne spise aftensmad senere, så må hun det. Der er stadig et par timer til aftensmaden herfra :)
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Hvis I får lidt ris med sovs kan hun få det, indmaden af en frikadelle, kartoffelbåde, kogte blomkål eller broccolihoveder at gumle på, sovs på maden så den smager af noget og igen må I meget gerne forsøge med middagsretter på glas. I kan altid give hende lidt af jeres mad som hapsere ved siden af. Vand af kop.
Ammes og puttes ca 19.30 i sin egen seng.
Sen aften 23: Ammes (eller evt. flaske af far) og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor mor så putte med hende og ammer hende til hun vågner ...
Som du kan se af denne plan har jeg her sat 2 amninger ekstra ind. Det handler ikke om at give jeres datter ekstra mælk, men om at give hende den ro og tryghed hun lyder til at have behov for. Det lyder lidt som om at hun bliver frustreret over at få skemad og ikke bryst og jeg tænker at ved at tilbyde brystet lidt mere om dagen, så vil hun måske også være mere modtagelig for skemad. Selvfølgelig skal hun være sulten, for at kunne spise rigtig mad, men det kan jo være at hun bliver så sulten, at hun simpelthen ikke kan overskue maden og bare higer efter brystet og mors favn ...
Så jeg håber at ovenstående plan vil give jer lidt mere ro og stadig give plads til at få den rigtige mad mere på banen!
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske