Svar: Kernerugbrød og mælk
28. juli 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Lisa
Når børn har problemer med eller tendens til hård mave, så kan det være en god idé at se lidt på kostsammensætningen og i forhold til Mathilde og den alder hun har nu, så lyder det som en god idé at du begynder at give hende lidt grovere brødtyper, med lidt flækkede kerner, som maven kan arbejde lidt med.
Hun er nu gammel nok til at kunne tygge det lidt grovere brød og det kan godt påvirke hendes mave i positiv retning. Grunden til at man normalt anbefaler at små børn ikke får kerner, er fordi de ikke er i stand til at tygge det og det kommer igennem systemet ufordøjet, så barnet får ikke glæde af dem. Samtidig kan det så medføre lidt løs mave, men det har I jo ikke problemer med - så prøv med lidt mere fiberholdt og grovere brød :)
Derudover kan det være en rigtig god idé at bibeholde grød om morgenen, havregrød er godt til at holde maven igang naturligt. Det vil også være rigtig godt at du fortsat koger hendes grøntsager om aftenen, men hun må også gerne få lidt gulerodsstave, rød peberfrugt, agurk, majs og lignende som hun kan spise som det er og det kan også være med til at sætte lidt gang i maven.
Derudover er frugt også vigtigt og hun kan få frisk frugt og bær eller du kan en gang imellem give hende en portion frugtgrød med mælk på.
Det er rigtigt at især sødmælk eller drikkemælk i det hele taget på nogen virker lidt forstoppende. Men modsat virker A38, tykmælk og det vi kalder acidophilus jo ofte rigtig godt på maven og er vigtigt for en normal tarmflora. Så din datter må gerne drikke lidt mælk og spise surmælksprodukter. Hvis hun får min 350ml og max 500ml mælk / mælkeprodukt dagligt, så er hun fint dækket ind i forhold til kalk :)
Fortsat held og lykke med hende, rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske