Brev:
Kravler ikke!
28. juli 2009
Alder:
15 mdr.
Kravler ikke!
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi vores datter Karla på snart 15 måneder stadigvæk ikke kravler...
Karla har siden hun var hel spæd været rigtig glad for at ligge på maven...og nu hvor hun er 15 måneder og stadigvæk ligger på maven, undre vi os en hel del. Karla kommer nemt og burtigt frem ved at krybe sig frem, hun kommer op på alle fire og har gjort det i over et halvt år, men der sker bare ikke rigtig så meget mere end det...
Vi synes selv vi gør alt hvad vi kan for at hjælpe hende, hun får dagligt sving ture, bliver gynget, bliver tumlet rundt med laver kryds øvelser når vi skifter hende osv, hjælper hende op i kravle stilling og vipper hende frem og tilbage, hun er dog selv ret god til at komme op og vipper fint frem og tilbage men som sagt, det har hun gjort længe.
Vi har dog meget glatte gulve men har prøvet så vidt muligt at ligge tæpper og diverse underlag på for at hjælpe hende.
Karla startede i vuggestue for 3 måneder siden og er generelt glad for det, i vuggestuen hjælper de hende også en del med at komme op i kravle stilling, de laver forhindringsbaner til hende og hun synes det er rigtig sjovt.
Vores egen sundhedsplejeske siger at vi godt må begyndt at træne lidt at gå med hende og det kan hun også rigtig godt lide. Vi har kunne se på de sidste par måneder at hun er blevet rigtig godt til at gå, hvis vi holder hende i hænderne og når hun selv kommer op i kravle stilling er hun også blevet rigitg meget bedre. Vi kan fx. sig "nu skal vi kravle", og så kravler vi selv rundt og derefter kommer hun selv op på alle fire og hvis ordet kravle indgår i en sætning så kommer hun oftest op på alle fire.
Vores frustration går nok bare på, at vi synes det er hårdt at se hun ikke kravler endnu fordi hendes jævnaldrene har kunne kravle i meget lang tid på trods at de aldrig har kunne lide at ligge på maven, og vi kan se at hun vil så gerne og vi synes vi prøver at hjælpe hende unden at presse hende... spørgsmålet er om du har nogle råd? - eller om vi bare må væbne os med tålmodighed!!?
Endnu en ting vi også går og tænker på mht. det at kravle er at Karla er meget verbal, vi har lært hende babytegn og hun kan omkrig 30 tegn og ca 10 ord/lyde, hun er meget nysgerrig og vi forstår stort set alt hvad hun prøver at sige med lyde og tegn derudover er Karla stadig ikke særlig stor, nu er det dog noget tid siden hun er blevet vejet og målt men jeg vil skyde på hun vejer omkring 8 kilo og er 80cm CA.!! - Vi har hørt fra flere at nogle børn kan koncentrere sig meget om at være verbale hvor andre er meget fysiske... kan det have noget med hinanden ad gøre?
Jeg håber du kan give os nogle besoligende ord eller et eller andet... på forhånd tak,
Venlig hilsen Stine*