Svar: Kravler ikke!
28. juli 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Stine
Det lyder som om at Karla er rigtig godt igang med sin udvikling og at der sker noget nyt med hende hele tiden. Det lyder også som om at hun lige nu koncentrerer sig rigtig meget omkring det verbale og måske også det mere finmotoriske - og det er helt okay, som du selv nævner, så kan børn ofte ikke det hele på en gang, men tager ligesom en ting af gangen og hvis hun er meget hurtig verbalt, ja så kommer det grovmotoriske bagefter ... Det gør ikke noget, det er normalt, det vigtigste er at I kan se at hun udvikler sig og at hun generelt trives og det lyder som om at hun i allerhøjeste grad gør det :)
Nu hvor det er blevet varmere i vejret, så prøv at lade hende være på knæ med bare ben. Det kan gøre det lettere at lære at kravle, hvis gulvet er glat. Prøv også at sy et par ruskindslapper på hendes bukseknæ, så hun har et par bukser hvor hun 'kan stå fast' og prøv at lade hende kravle på græsset i haven for at se om det så ikke kommer ...
Fortsæt også med at tumle og lege, gynge osv. Det lyder superfint alt det I fortæller!
Og så skal I måske indstille jer på at jeres datter hører til de børn der ikke starter med at kravle, men springer dette over og i stedet starter med at gå :) Sådan er det nogle gange og det er helt fint. Hun skal nok lære at krydskoordinere senere, og I vil naturligvis være opmærksomme. Ud over at kunne kravle, skal hun også lære at hoppe sprællemandshop og løbe gadedrengeløb - og lærer hun det imens hun går i børnehave så er der normalt ingen ko på isen ...
Så ro på, lærer hun ikke at kravle nu, så lærer hun det senere og støt hende så i den udvikling hun er igang med. Hvis hun rejser sig ved tingene og gerne vil gå rundt, så lad hende gå og brems hende ikke i det fordi hun partout skal kravle :) Det kan være løsningen for hende i institutionen netop er at flytte sig gående og fred være med det :)
Hvis hun ikke er begyndt at kravle og gå når hun er 18 måneder, så synes jeg I skal bede lægen kigge på hende og få vurderet om der er en årsag til dette eller om hun bare skal have mere tid ...
Håber mine tanker giver lidt ro med på vejen, rigtig meget held og lykke - og skal I sammenligne med de andre, så kik på sproget, det lyder som om at I har fordele der :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske