Brev:
Pludselige søvnproblemer - 13 mdr.
28. juli 2009
Alder:
13 mdr.
Pludselige søvnproblemer - 13 mdr.
Hej Helen,
Nu er vi ved at være godt slidt herhjemme og derfor prøver jeg nu, at få et godt råd fra dig.
Vores datter på godt 13 mdr. har både svært ved at falde i søvn og sover ikke hele natten.
Historien er, fra 3 mdr. til 11½ mdr. har hun sovet (+/-) fra kl. 19-06, uden afbrud af sut, trøst, mad ell. SUPER - tænker 1. gangsmoderen! Vi lagde hende med en flaske mælk.
Det skal lige nævnes, at hun næsten ikke sover om dagen, maks. 1½ time fordelt for-eftermiddag.
Så blev hun 11½ md., hun havde kravlet et stykke tid og begyndt at rejse sig, har været i den samme faste instituion længe, men ifbm. skoldkopper (hvor hun droppede sin mælkeflaske), så gik det hele ad pommern til. SUK!
Siden da har vi forsøgt med forskellige putte ritualer - bare at sidde til at læse højt. Sidstnævnte har virket ok, hvis hun er træt nok. Så vi har prøvet at strække sengetiden til kl. 19.30, men det er sjældent med succes.
Reaktionen er, at hun (hvis hun kan se os) ligger og griner, pludrer, rejser sig i sengen etc. Kan hun ikke se os, så skriger hun og tårene styrter.
Hvorfor?
Så til det største af problemerne: Hun falde typisk i søvn mellem 19-21, uanset hvad, så vågner hun som regel efter 4 timer og skal lægges ned i sengen med sin klud. Dette står på i 1-2 timer, med kvarters intervaller.
Herefter står hun nu op kl. 04-05 og så er hun ikke til at lægge igen.
Når hun er hjemme så sover hun gerne 2-3 timer til formiddag og 2 timer til eftermiddag, men ikke i dagplejen som sagt.
Alle klicherne er klare, "små børn sover ikke" og bla bla bla. Men hånden på hjertet, så er det dødfrustrende at gå fra den "gode søvn" til skidt, når nu hun kun skulle blive bedre med alderen jf. al teori.
Generelt om hendes adfærd skal det tilføjes, at hun er blevet mere selvstændig, leger mere for sig selv, søger selv væk fra os. Samtidigt kommer hun hen til mig og kravler op ad mit ben, for at blive løftet op i "tryg favn".
Derfor har vi forsøgt at være mere sammen med hende og give hende tryghed ved putte tid, altså minimere selvstændigheden lidt, så hun får fyldt op til natten, men lige lidt hjælper det.
T.O. er hun normal i vækst, motorik, helbred etc.
Så nu er vi som sagt desparate, dels fordi vi ikke forstår det og meget gerne søger en forklaring og dels fordi vi ikke kan finde løsningen.
Vi er meget trætte og kede af det, for vi savner vores udhvilede datter og far/mor.
Jeg ved ikke, om der er de fornødne oplysninger her til, at du kan guide os, men ellers håber jeg, at du spørger.
På forhånd tak.