Svar: Pludselige søvnproblemer - 13 mdr.
28. juli 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Der er for mig at se 2 grunde til at jeres datter har svært ved at overgive sig til søvnen og svært ved at sove sammenhængende, når hun først sover.
Det ene handler om søvnbehov og måden hun sover på om dagen, det andet handler om hendes alder og den udvikling hun går igennem.
Med hensyn til søvnbehov, så vil de fleste børn i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Ofte sover barnet en lur mellem 12-14. Det lyder sandsynligt at jeres datter fortsat har behov for to lure dagligt, men i øjeblikket sover hun 2-3 timer om formiddagen og 2 timer om eftermiddagen - og det er alt for meget!
I følge jeres brev sover hun anderledes hjemme, men også dette giver problemer ... det er vigtigt at I forsøger at have samme rutiner uanset om det er hverdag eller weekend ...
Hendes samlede søvnbehov på et døgn er ca 13½ time. Det betyder at hvis hun sover 11 timer om natten, så skal hun sove ca 2½-3 timer i løbet af dagen. Da jeres datter typisk falder i søvn kl. 20 om aftenen, så vil det være fint at hun sover til kl. 7 om morgenen, hvor dagen så starter. Og om formiddagen kan hun så sove 45 minutter og til sin middagslur sove 1½-2 timer og så skal hun ikke sove mere før det atter bliver aften.
Hvis hun står tidligere op og nattesøvnen dermed er kortere, så vil hun naturligt kunne sove længere om dagen, men I er nødt til at se på hendes samledes søvnbehov, hvis I vil ændre på hendes søvn aften og nat :)
Derudover spiller hendes alder og udvikling ind. Når man er 13 måneder gammel, så forstår man stadig ikke at andre er der, selvom de er ude på den anden side af væggen. Man har stadig en opfattelse af at blive forladt, at føle sig alene, når nogen går væk fra en. Jeres datter forstår simpelthen ikke at I er der, at I er i stuen og at hun derfor roligt kan lægge sig til at sove. Hun føler at I går fra hende, at I forsvinder, når hun ikke kan se jer. Det er derfor hun bliver så ulykkelig, hun er meget bevidst om at I går og kan ikke forholde sig til dette.
Det er en god idé at tilbyde en kop mælk og en banan. Der er nogle stoffer i banan, som får barnet til at slappe af og mælken giver også en god ro. Samtidig så er det hyggeligt at sidde i sin seng og få lidt lun mælk og det er som sagt vigtigt at hele situationen virker rar. I skal så sætte jer ved siden af og læse en godnathistorie. Det at I sidder der, hun lytter til jeres monotome stemme osv. kan give hende en ro og få hende til at slappe af. Der er ikke krav om at hun skal lægge sig ned at sove lige nu, kun et krav om at hun skal være stille, lytte og have det rart. Hun skal altså bare være i sengen, finde roen og det foregår således også lidt på hendes præmisser og i hendes tempo.
Efter godnathistorien, så vil jeg anbefale at I forsøger at putte hende ved at I sidder der lidt, betrygger hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove, synger måske en lille sang, holder lidt i hånden osv. Hvis hun lægger sig til at sove mod at man sidder hos hende, holder i hånden, kærtegner hende blidt - så er det givet godt ud. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på dette end 1 time med gråd og udmattelse, hvor I går frem og tilbage og den ene bliver mere frustreret og ked af det end den anden :)
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske