Svar: Kan vitaminpille skade?
29. juli 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Lea
Det er dejligt at det går så godt med Matthes og tænk at han allerede er et år - håber I havde en god fødselsdag :)
Det lyder fornuftigt at supplere hans kost med lidt vitaminer i form af en tyggetablet multivitamin dagligt - eller når du husker det :) Du skal være opmærksom på at han ikke vil kunne tygge den, så den skal knuses og gives med lidt frugtmos eller lignende eller i hvert fald knækkes i kvarte, så kan han måske godt sidde og gumle lidt på den ...
Netop efter 12 måneders alderen så begynder mange børn at blive lidt mere selektive omkring deres kost. De vokser ikke helt så hurtigt mere og spiser meget varieret. Nogle dage spiser de godt, andre dage mindre og man er ofte også nødt til at se på deres indtag over flere dag, for at så en samlet indtryk af deres madindtag. Det kan nemlig sagtens være sådan at det er majs der glider ned den ene dag og næste dag bliver de så slet ikke rørt, her er ærter mere spændende ...
Ud over at han sandsynligvis begynder at blive lidt mere selektiv i forhold til madindtag, så vil han også stoppe med sine flasker og vil således ikke længere få ekstra vitaminer og mineraler derfra, så en enkelt vitaminpille dagligt vil være fint nu hvor han er et år og det vil han ikke blive overdoseret af.
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske