Brev:
Vil ikke sove om dagen - 12 mdr.
29. juli 2009
Alder:
12 mdr.
Vil ikke sove om dagen - 12 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig, i håb om at du kan hjælpe os med at få vores dejlige datter til at sove om dagen. Hun er en glad pige med masser af krudt, hun elsker når der sker noget og hvis det står til hende skal hun aldrig sove :-)
Hun har aldrig været det barn, der bare lagde sig til at sove på aktivitetstæppet, når hun blev træt. Jeg tænker nu, om jeg har givet hende for meget tryghed som spæd, ved at lade hende sove i min favn (ikke hele tiden, med det skete da at hun lå og puttede). Vores sundhedsplejerske sagde til mig, da hun var 3 mdr. gammel, at det virkede til at vi ikke ville have at hun græd - mon ikke det er en typisk "fejl" når man er 1. gangs forældre :-).
Nå, men hun er nem at putte til aften mellem 19.30 og 20. Vi pusler/bader hende, leger stille, læser/synger og giver hende sutteflaske på hendes værelse med rolig belysning. Så synger vi for hende og putter hende ned med et: "Godnat, kan du sove godt" og drejer så hendes spilleuro og går. Hun kan godt finde på at græde lidt, men falder altid hurtigt i søvn.
Jeg tænker at hun er så nem at putte til aften, fordi hun får minimalt med søvn om dagen. Hun sover omkring 10½-11 timer om natten og kan godt finde på at begynde at gabe kort tid efter hun er kommet op. Vi har prøvet at putte hende efter 1½-2 timer til formiddagslur og ofte tager hun også 3 kvarter til 1 time. Men hun er svær at putte og hun ligger og snakker, sidder op osv.
Nogle gange går vi ud til hende og siger: "Shhhh, læg dig ned og putte" og andre gange har vi ikke tålmodigheden og venter til hun på et eller andet tidspunkt falder i søvn. Hun får ikke lov til at sove længere end 1 time, da jeg også gerne vil have hende til at sove om eftermiddagen. Eftermiddagsluren bliver hun puttet til omkring 13-13.30 og der er hun bare slet ikke til at putte.
Jeg nægter at gå med hende/vugge hende og hun skal også snart starte i dagpleje, så der går den jo heller ikke. Hvis hun falder i søvn, er det foroverbøjet og når vi lægger hende ned, vågner hun. Synes du vi skal lade hende sove foroverbøjet? Vi har også prøvet at skippe formiddagsluren, men det virker til at være for lidt med én lur om dagen. Vi har også spekuleret i at afkorte hendes nattesøvn, da en time deraf måske kan bruges om dagen, hvad siger du til det?
Hvor mange timers søvn skal børn i 1 års alderen sove? Jeg var ved ørelæge med hende for 2 uger siden, hendes ører fejler ingenting.
Venlig hilsen
endnu en fortvivlet mor