Svar: Vil ikke sove om dagen - 12 mdr.
29. juli 2009
Alder:
12 mdr.
Kære mor
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med en lur dagligt og det lyder som om at din datter så småt er ved at gå dertil ...
Det er altid en svær overgang og måske vil hun nogle dage fortsat have behov for to lure og andre dage vil hun så trives godt med kun en lur.
De fleste børn vil i 1 års alderen gennemsnitligt sove 13½ time i døgnet, nogle altså lidt mindre og andre lidt mere. De fleste børn har brug for ca 11 timers nattesøvn og sover så et par timer i løbet af dagen.
Da jeres datter lyder til at være en pige med et lidt mindre søvnbehov end gennemsnittet, så lyder det fint, at hun sover 10½-11 timer om natten og jeg synes det vil være synd at afkorte dette, når det nu fungerer så godt. Derudover vil det så være fint, hvis hun kunne sove 1½-2 timer om dagen og det lyder som om at hun kan det, I står bare i en fase lige nu hvor hun som sagt nogle gange har brug for to lure og andre gange kun en lur ...
De dage, hvor hun virker til at kunne holde sig vågen, så lad hende sove en god lang middagslur - put hende gerne omkring kl. 12. De dage, hvor hun ikke kan holde sig vågen så længe, så giv hende en kort formiddagslur på 45 minutter og put hende igen omkring kl. 13.30-14, hvor hun så kan sove 1 times tid som nu.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske