Svar: Vågentid og sovetid
29. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Lise
Det lyder umiddelbart som om at din datter sover rigtig fint og helt naturligt for sin alder.
Din datter har brug for at sove 3 lure dagligt, nogen sover endda en ekstra lille powernap og det er helt okay. Sammenlagt vil søvnen om dagen ofte være 6-7 timer og hun vil ofte ikke kunne være vågen i mere end 2 timer af gangen. Nogle gange er hun måske kun vågen i 45 minutter og skal have mad og sove igen, andre gange er hun vågen i længere tid og det er helt okay - men en god regel er max 2 timer vågenhed af gangen og det er rigtig godt at I putter hende, når hun viser træthedstegn :)
Din datter har brug for at få 1/6 af sin vægt i døgnet, når du giver hende mælk. Det vil sige, at hvis hun nu vejer ca 5000g, så vil hendes døgnbehov være 835ml i døgnet, fordel på 6-8 måltider svarer det til at hun i hver flaske skal have mellem 105-140ml i hver flaske og hun skal altså spise med 3-4 timers interval.
Hun må gerne sove 5 timer om natten, men så skal hun spise lidt hyppigere om dagen, så du sikrer dig at hun får mad nok og når op på sit behov for mælk :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover lidt videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til 3. lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat: Flaske
Det er for tidligt at sætte tidspunkter på, da hun stadig er meget selvregulerende, men jeg håber ovenstående giver dig en idé om hendes behov og en nogenlunde rytme :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske