Svar: Mad og legetøj ved bordet
29. juli 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Majbritt
Dejligt at høre at du er inde og kigge hver dag, det er jeg glad for at høre :)
Du må gerne give Linus lidt legetøj ved bordet, hvis det motiverer ham til at spise mere og han så bedre kan koncentrere sig. Det er vigtigt at han får den mad han har behov for lige nu, hans energibehov er stort, han bruger sig selv rigtig meget i løbet af dagen og der skal mad til at dække det - og selvom det så betyder at maden nogle gange må 'leges ind' - fred være med det.
Han er stadig så lille at det er begrænset hvor meget du kan opdrage på ham, men på sigt skal han naturligvis lære at man ikke leger ved bordet :) I stedet må du prøve at motivere ham, ved at gøre maden ekstra spændende. Tilbyde ham farvestrålende grøntsager, mad i stykker og former der fanger hans opmærksomhed osv. så maden på tallerkenen pludselig bliver ligeså interessant som legetøjet.
Det vil også være rigtig godt at du uden for spisetiderne, aktiverer ham, leger med ham og får stimuleret det han lige nu synes er rigtigt spændende. Hvis han f.eks. er inde i en fase, hvor han godt kan lide at skabe lyd, og derfor banker sin tallerken hårdt i bordet eller smider den på gulvet, så anerkend hans lyst til at udforske lyd ved at give ham en tromme, hammerbræt eller noget andet, som han kan banke på og med. Hvis han er glad for at vælte sit glas, synes det er sjovt at se vandet løbe ud over bordet osv. så giv ham legetøj i badekaret, små bøtter, en vandkande osv. så han får sin lyst til dette styret andet sted og derfor gør det mindre ved bordet :)
Hvis legetøjet skal være med ved bordet, for at han vil spise, så prøv om det stille og roligt kan nøjes med at være i nærheden. En dukke kan sidde med i en dukkestol, en bil kan stå ved siden af på bordet osv. så han kan se det, føler legetøjet er med, men så han ikke leger med det samtidig med at han spiser - det står og venter på ham til han er færdig :)
Håber du kan bruge ovenstående videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske