Svar: Middagssøvn - 2 år, 2 mdr.
29. juli 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Nadja
Nogle børn springer middagsøvnen over i Theas alder og det går fint, hvis barnet formår at indhente søvnbehovet med en god lang nattesøvn, som I har praktiseret i jeres sommerferie.
De fleste børn har dog stadig brug for middagslur, når de er 2 år, de behøver ikke sove særlig lang tid, og kan godt ligge og kigge, småsnakke osv. som I beskriver at Thea også gør i dagplejen - men bare det at de lige kommer ind at ligge og får koblet lidt fra, får bearbejdet lidt af alle deres oplevelser er vigtigt.
De fleste børn på Theas alder vil have behov for at sove ca 13 timer i døgnet og det vil ofte være fordelt med en middagslur på 1½ time og en nattesøvn på ca 11-12 timer. Nogle børn sover så som sagt lidt mere og andre lidt mindre.
I jeres ferie har Thea sovet mellem 19-20 om aftenen og er vågnet af sig selv mellem 8-10 hver morgen/formiddag. Hun har således sovet mellem 11 og 14 timer hver nat og det tyder på at hun har behov for søvnen. Derfor tænker jeg, at når I begynder at vække hende om morgenen kl. 7 igen, hvor hun afleveres i dagpleje, skal i legestue osv. så vil hun naturligt have behov for en middagslur i løbet af dagen stadigvæk og at det vil være fint at dagplejer forsøger at putte hende, også selvom hun måske bare blunder lidt :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske