Svar: Soveproblemer, overtræt
29. juli 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Du kunne forsøge at give din datter en blanding af både grøn syrnet allomin og almindelig blå allomin. Det giver for nogen rigtig god effekt. Du kan blande på to måder:
- Enten give så der er ½ af hver i hver flaske
- Eller give f.eks. blå allomin som vanlig gennemgående erstatning og så give f.eks. 2 flasker dagligt af den syrnede allomin.
Det kunne måske hjælpe jer, hvis du prøvede at mixe de to typer erstatning, det lyder i hvert fald som til at være et forsøg værd :)
Du kan også prøve at skifte til et helt andet produkt, for at se om hun reagerer anderledes på det, men prøv i første omgang den blå allomin, da hun nu er vant til allomin og se om det giver nogen ændring.
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke ligger og piver i søvne, fordi hun har ondt. Nogle gange oplever man jo at små børn har ondt i skulderen eller nakken (ofte i forbindelse med en hård eller en meget hurtig fødsel) eller hun kan have ondt i ørerne, hvilket måske er mere sandsynligt. Hun kan jo blive smittet af storesøster og hvis lillepigen har været forkølet, så kan det have sat sig på hendes ører og gøre ondt, når hun ligger ned ...
Men når det er sagt, så lyder det også som om at jeres datter drømmer rigtig meget og at hendes klynk og små knirk i søvne skyldes drømme. Det at hun ofte også spjætter kunne også tyde på dette.
Det vil være rigtig godt hvis I kunne svøbe hende. Måske har I en voksipose eller lignende, som hun sover i. Den kan hjælpe hende til større fysisk ro og samtidig vil det at blive puttet i den igen og igen være med til at gøre hende tryg. Hun lærer ligesom at når hun lægges der, så er det sovetid og det gør hende rolig og mere afslappet.
Det kan også hjælpe at putte hende med en sut og en sutteklud. Det at have en klud ved ansigtet mindre lidt om at ligge i favn og det kan virke beroligende. En sutteklud kan være en helt fast del af putteritualet og kan følge hende meget længe.
Det er godt at du forsøger at holde en plan med 3 lure dagligt, måske har hun behov for en ekstra lille powernap, hvis hun sover kortvarigt i øjeblikket og det er rigtig fint. Det er også godt at du har fokus på at hun skal have mælk nok og at maven skal holdes igang, hvis hun har forstoppelse, så spiser hun ikke nok og så går det ud over hendes trivsel og hun bliver naturligt mere ked af det ... Så du har fokus på de rette ting og det lyder som om at I er kommet lidt videre på vej, så tiden arbejder nok også lidt for jer - hvis det er nogen trøst...? :)
Håber du hermed har fået lidt idéer med på vej, fortsat held og lykke herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske