Brev:
Natamning og sammenhængende søvn
29. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Natamning og sammenhængende søvn
Kære Helen
Mange tak for dine tidligere svar. Jeg nyder virkelig at læse dine kompetente og omsorgsfulde kommentarer.
Det lader til, at jeg endelig har lært min lille datter godt nok at kende til, at jeg kan putte hende uden, at hun bliver ked af det:). Vores udfordring er nu, at hun er begyndt at vågne kl. 4 om morgenen, tydeligt meget træt, men kan ikke komme videre i søvnen. Er det mon sult, separationsangst eller noget helt 3?
Hun er jo nu knap 7 måneder og en nysgerrig pige. Hun er i gang hele tiden, og hun skal i hvert fald nok fortælle, hvis der er noget, der ikke passer hende. Hun vejer næsten 10 kilo og er 73 lang. For 3 uger siden tilbød jeg hende en flaske til aften, for jeg lavede ikke andet end amme hende hele dagen og stadig var hun tydeligt utilfreds. Hun slugte 150ml og kunne godt drikke mere. Da jeg ville tilbyde hende brystet dagen efter lavede hun flitsbue og nægtede men flasken ville hun gerne tage. Så fra den ene dag til den næste gik hun fra bryst til flaske - det var jo ikke meningen, men hun er tydeligt tilfreds med det. Hun græd også tit, når hun havde ammet før hun skulle sove, somom hun var helt udmattet og nu er hun meget mere rolig... dejligt.
En normal dag før problemet med opvågning kl. 4:
5.00-7.00 Vågner
7.30- En skål hirsegrød med frugtmos, vand af kop
8.30-9.30 - Flaske ca. 170 ml i sofaen, bliver afslappet, op i mors favn, ind i mørkelagt soveværelse, putter et par minutter i mine arme til afslappet, tunge øjne og sutter fingre, lægges i egen seng og sove inden for kort tid/holdes i mors arme, lægges i barnevogn, som trilles 1 ca. min
Sover mellem 45-90 min
11.00-12.00 Frokost af grøntsagsmos med lidt kød ca. 100-150g, rugbrødsstænger/agurk, vand af kop
13.00-13.30 Flaske ca. 150-170ml
Puttes på samme måde som tidligere- Hvis jeg skal ud og gå, så hun sover i barnevognen kørende, sover hun kun 30 min... Sover mellem 30-90 min afhængig af formiddagslurens længde
16.30 Grød og frugtmos - meget sulten
18.00 Grøntsagsmos med kød som frokost ca. 150-200g- sulten igen
18.30-20.00 flaske 150-250 ml, puttes til natten i egen seng, rutine som tidligere, bare her med afspændingsmusik sat på repeat- kører indtil jeg går i seng.
22-23.00 Jeg går i seng og slukker for musikken...sommetider reagerer hun på dette og kan ikke falde i søvn igen, så jeg må tage hende over i min seng. Far sover på sofaen, for han holdt mig og den lille fis vågen med sine spjæt og snorken.
23.00-01.00 vågner og tages over i min seng, ammes og sover videre hos mig- dette siden fødslen. Jeg har aldrig orket at flytte hende tilbage, for hun vågner så nemt og er ikke nem at få til at sove...hun skal udmattes:)
04.00 vågner ammes og sover videre
Problemet er så nu, at hun bare ikke sover videre kl. 4. Jeg ammer hende, men det virker ikke til at der kommer særlig meget. Hun ligger og vender og drejer sig, sutter fingre og prøver at komme videre i søvnen. basker med arme og ben, kradser mig på ryggen og klynker merre og mere intenst indtil jeg står op med hende.
Jeg har prøver at lægge mig helt ind til hende med en hænd på maven og hvisker schh... når jeg schyser klynker hun ikke mere, men hun falder ikke i søvn. sådan ligger vi i en time, indtil jeg står op med hende, giver hende en ren numse og en flaske, drikker 50ml og så sover hun med dert samme 90 min. Jeg har prøvet at tilbyde hende flaske, men det gad hun ikke. Har også stået op og vugget hende.
I dag har hun taget 3 lure af 90 min for at kompensere for den tidlige start.
En normal dag/døgn sover hun 13-14 timer, er gerne træt efter 2-3 timer, lidt mere om aftenen...
Kan det være, at jeg ikke har nok mælk til hende om natten?
Hun har lige fået 2 tænder, savler konstant og bider er irritabel, så måske er det tænder? hun virker dog ikke somom hun har ondt om natten.
Hun vil være nær mig hele tiden, så kan det være separationsangst?
Eller er mit putteritual dumt, for måske kan hun ikke komme videre i søvnen uden mig?
Jeg vil gerne have far ind i sengen igen og den lille blivende i egen - hvordan gør jeg det?
Glæder mig meget til at høre dine tanker.
Mussepigens mor