Svar: Natamning og sammenhængende søvn
29. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mussepigens mor
Det er en stor og dejlig pige du har dig - 10 kg og 73 lang - jeg tror din datter har brug for at få lidt mere mad i løbet af dagen og sandsynligvis også behov for lidt mere mælk ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, mængden af mælk holdes lidt nede for at give plads til mere frokost :)
Frokost 11.30-12.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsstænger, agurk og lignende ligesom nu. Hvis du har en rest fra aftensmaden, som f.eks. lidt ris og lidt sovs, så giv hende også gerne dette. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. 13.00-13.30
Eftermiddag 16-16.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, som nu, vand af kop.
Aften 18.00 Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes mere og mere af jeres mad. Det kan være indmaden af en frikadelle, lidt laks, rødspætte eller lignende som moses ned i grøntsagerne. Hun kan få lidt tomatsovs, kødsovs, eller anden sovs på sin mad, få ris med lidt mild karrysovs eller hvad I andre nu får. Tilbydes kartoffelbåde, kogte blomkål, broccoli, brødskorper og lignende at gnaske i, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30 som nu
Sen aften 23: Flaske igen, inden du går i seng og for at mætte hende lidt ekstra, spiser mere eller mindre i søvne og sover i sin egen seng. Tidlig morgen kan du så lægge hende til brystet når hun vågner og give hende den ekstra nærhed, som I begge stadig nyder og hvis hun har sovet for sig selv om natten, så vil det at komme over til dig om morgenen, måske kunne lulle hende videre i søvn :)
Mit forslag går altså på lidt mere mættende grød helt fra morgenstunden, lidt mere rigtig mad og mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser i løbet af dagen og aftenen og så en flaske sen aften inden du selv går i seng, putte hende i egen seng og lade hende sove der indtil næste morgen tidlig.
Tandfrembrud, udvikling osv. kan naturligvis også spille ind. Separationsangst synes jeg ikke helt viser sig på denne måde. Det kan være fornuftigt at ændre på putteritualet, så hun ikke havner i dobbeltsengen allerede omkring midnat, men først om morgenen - I har alle brug for at sove sammenhængende og godt om natten, både lillepigen, mor og far og jeg synes det er synd at far er forvist til andet sted, når lillepigen kan få en flaske og sove videre i sin egen seng ...
Du behøver ikke vække hende, du behøver faktisk ikke tage hende op. Giv hende flasken imens hun ligger i sin seng og lad hende spise den i søvne. Elever hendes hovedgærde lidt ved at have en lille pude under madrassen, så kan du fint forsøge at gøre sådan :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre frem, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske